Marknadsföring av en destination på Internet. Case: Förslag till webbplats för destinationen Kristinestad
Snickars, Kajsa (2010)
Snickars, Kajsa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215043
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov tar fram innehåll och funktioner till en webbplats för destinationen Kristinestad. Syftet är att samla all relevant information riktad till turister på en enda webbplats. Den elektroniska marknadsföringen utvecklas i en mycket snabb takt i allt mer social riktning och uppdragsgivaren för detta lärdomsprov har sett ett behov av att förnya sin webbplats och få in mera information på den. På längre sikt betyder en välplanerad webbplats att destinationen Kristinestad förhoppningsvis blir ett mera populärt resmål. Lärdomsprovets teoretiska del studerar ämnena destinationsmarknadsföring, marknadsföring på Internet och byggande av webbplatser närmare. Även destinationen Kristinestad och dess turistiska utbud undersöks. Den empiriska delen av lärdomsprovet undersöker tre olika destinationers webbplatser och kartlägger med hjälp av en enkät de åsikter som finns hos den lokala turismnäringen angående destinationens webbplats, för att som slutprodukt ta fram ett förslag till innehåll och funktioner till den nya webbplatsen. Som resultat för lärdomsprovet presenteras en sidkarta/arrangemang för den nya webbplatsen, med dess layout, huvudrubriker och undersidor (innehåll) samt funktioner. Lärdomsprovet avgränsas till att behandla framtagandet av innehåll till en webbplats och tar således inte ställning till färdigställandet av en sådan. En pilotundersökning rekommenderas innan webbplatsen tas i bruk. Man kunde också göra en ny undersökning bland destinationens turismaktörer. The aim of this thesis is to plan the contents and functions of a web site for the destination Kristinestad. The aim is here to collect all the relevant information for tourists on one single web site. The electronic marketing is developing at a very fast pace, in a more and more social direction. The client for this thesis has seen a need to renew their web site and put some more information on it. In the long term, a well planned web site hopefully contributes to making Kristinestad more known among tourists. The theoretical part of this thesis studies destination marketing, online marketing and the building of web sites. Also the destination Kristinestad and its touristic offerings are being studied. The empirical part studies three different destination web sites, and surveys the opinions that the local tourism industry has regarding the web site of the destination. Finally, a proposal about the contents and functions on the new web site is produced. As a result, a site map is presented. The layout, main pages and sub-categories (contents) and functions are presented. The thesis is restricted to only plan the contents of the web page, and therefore it does not take up a definite position on the completing of. A pilot research should be done before the web site is taken into use. One could also implement another study on the opinions of the local tourism industry.