"Harjoitus tekee mestarin" : toisen ja kolmannen vuoden optometristiopiskelijoiden arviointia työharjoittelujaksoista
Petäjäniemi, Sanna; Pihkakoski, Ulla (2010)
Petäjäniemi, Sanna
Pihkakoski, Ulla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315161
Tiivistelmä
Työharjoittelut muodostavat ison osan optometrian koulutusohjelman opintorakennetta, 33 opintopistettä. Ne avartavat optometristiopiskelijan näkemystä optisesta alasta merkittävästi. Työharjoittelujaksoilla optometristiopiskelija saa käytännön kokemuksia ja rutiinia työtehtäviin tukien hänen ammatillisten valmiuksiensa lisääntymistä.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla, mitkä ovat toisen ja kolmannen vuoden optometristiopiskelijoiden odotukset ja toiveet työharjoittelujaksolle ennen työharjoittelua ja miten ne täyttyivät työharjoittelussa. Lisäksi selvitimme, miten opiskelijat kokevat harjoitustuntien riittävyyden. Tutkimme myös työharjoittelun jälkeen, mitä opiskelijat arvioivat työharjoittelun merkitsevän heidän ammatilliselle kasvulleen.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselytutkimus Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opiskeleville jo työharjoittelussa olleille optometristiopiskelijoille. Kyselyt esitettiin ennen ja jälkeen työharjoittelujaksoja ja ne toteutettiin osittain kirjallisesti ja osittain sähköisesti Zef-kyselynä. Kirjallisiin kyselyihin saimme 17 vastausta ennen ja jälkeen työharjoittelun ja sähköisiin 16 vastausta ennen ja 13 jälkeen työharjoittelun. Analysoimme aineiston käyttämällä SPSS 17.0 for Windows -ohjelmaa.
Kolmannen vuoden opiskelijat toivoivat tekevänsä neljännessä työharjoittelujaksossaan näöntarkastuksia ja kehittyvänsä yleisesti optikon työssä. Toisen vuoden opiskelijoiden odotukset toisessa työharjoittelussa kohdistuivat pienempiin asiakokonaisuuksiin, kuten linssien reunahiontaan sekä asiakaspalveluun. Opiskelijoiden mielestä toiveet ja odotukset toteutuivat työharjoittelujaksolla hyvin. Näönhuollon harjoitustunteja toivottiin olevan enemmän ennen työharjoittelua. Kuitenkaan itsenäisiä harjoituksia ei hyödynnetty riittävästi. Työharjoittelujakso merkitsi opiskelijoiden oman arvioinnin mukaan paljon heidän ammatilliseen kasvuunsa.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla, mitkä ovat toisen ja kolmannen vuoden optometristiopiskelijoiden odotukset ja toiveet työharjoittelujaksolle ennen työharjoittelua ja miten ne täyttyivät työharjoittelussa. Lisäksi selvitimme, miten opiskelijat kokevat harjoitustuntien riittävyyden. Tutkimme myös työharjoittelun jälkeen, mitä opiskelijat arvioivat työharjoittelun merkitsevän heidän ammatilliselle kasvulleen.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselytutkimus Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opiskeleville jo työharjoittelussa olleille optometristiopiskelijoille. Kyselyt esitettiin ennen ja jälkeen työharjoittelujaksoja ja ne toteutettiin osittain kirjallisesti ja osittain sähköisesti Zef-kyselynä. Kirjallisiin kyselyihin saimme 17 vastausta ennen ja jälkeen työharjoittelun ja sähköisiin 16 vastausta ennen ja 13 jälkeen työharjoittelun. Analysoimme aineiston käyttämällä SPSS 17.0 for Windows -ohjelmaa.
Kolmannen vuoden opiskelijat toivoivat tekevänsä neljännessä työharjoittelujaksossaan näöntarkastuksia ja kehittyvänsä yleisesti optikon työssä. Toisen vuoden opiskelijoiden odotukset toisessa työharjoittelussa kohdistuivat pienempiin asiakokonaisuuksiin, kuten linssien reunahiontaan sekä asiakaspalveluun. Opiskelijoiden mielestä toiveet ja odotukset toteutuivat työharjoittelujaksolla hyvin. Näönhuollon harjoitustunteja toivottiin olevan enemmän ennen työharjoittelua. Kuitenkaan itsenäisiä harjoituksia ei hyödynnetty riittävästi. Työharjoittelujakso merkitsi opiskelijoiden oman arvioinnin mukaan paljon heidän ammatilliseen kasvuunsa.