Vuoropuhelu esimiehen työkaluna : Mitä tiedät ja mitä pitäisi tehdä?
Hovén-Korpela, Nina (2010)
Hovén-Korpela, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415301
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Opinnäytetyön tavoitteena on kehityskeskustelukäytännön kehittäminen Palvelutalo Hopearinteeseen. Opinnäytetyö tulee toimimaan ohjekirjana esimiehille. Opinnäytetyössä otan esille kehityskeskusteluun vaikuttavia asioita, joita esimiehen on hyvä tiedostaa vaikuttavina asioina kehityskeskustelutilanteessa.
Opinnäytetyön avulla on myös tarkoitus syventää omaa ja esimiesten osaamista työhyvinvointiin liittyvistä asioista kehittämällä samalla kehityskeskusteluprosessin sisällön ymmärrystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella kehityskeskustelua prosessina tutkimusaineiston pohjalta. Tarkoituksena on toiminnan teorian kehittäminen ja käytäntöön saattaminen. Työntutkimus metodina sopii tähän. Aineiston analyysina käytetään ohjaavan tutkimuksen menetelmää.
Aineiston valinta on tehty 1900- ja 2000 – luvun teoksista, jotka ovat strategisesti palvelleet työn tarkoitusta. Työssä etsitään vastauksia työhyvinvointi näkökulmasta kehityskeskustelun merkitykseen esimiehen ja alaisen välillä. Kehityskeskustelua tarkastellaan myös prosessina yrityksen näkökulmasta ja mitä osa-alueita on tarpeellista nostaa esiin keskustelussa, jotta se palvelee kokonaisuutta.
Opinnäytetyössä selviää, että hyvin suunniteltu ja tehty kehityskeskustelu lisää työhyvinvointia ja motivoi sekä esimiestä että alaista.
Työn lopussa esitelty vuorovaikutuksen vuosikello on tarkoitettu ohjaamaan esimiestyötä ajallisesti ja varmistamaan, että vuorovaikutus eri asioissa on jatkuvaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehityskeskustelukäytännön kehittäminen Palvelutalo Hopearinteeseen. Opinnäytetyö tulee toimimaan ohjekirjana esimiehille. Opinnäytetyössä otan esille kehityskeskusteluun vaikuttavia asioita, joita esimiehen on hyvä tiedostaa vaikuttavina asioina kehityskeskustelutilanteessa.
Opinnäytetyön avulla on myös tarkoitus syventää omaa ja esimiesten osaamista työhyvinvointiin liittyvistä asioista kehittämällä samalla kehityskeskusteluprosessin sisällön ymmärrystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella kehityskeskustelua prosessina tutkimusaineiston pohjalta. Tarkoituksena on toiminnan teorian kehittäminen ja käytäntöön saattaminen. Työntutkimus metodina sopii tähän. Aineiston analyysina käytetään ohjaavan tutkimuksen menetelmää.
Aineiston valinta on tehty 1900- ja 2000 – luvun teoksista, jotka ovat strategisesti palvelleet työn tarkoitusta. Työssä etsitään vastauksia työhyvinvointi näkökulmasta kehityskeskustelun merkitykseen esimiehen ja alaisen välillä. Kehityskeskustelua tarkastellaan myös prosessina yrityksen näkökulmasta ja mitä osa-alueita on tarpeellista nostaa esiin keskustelussa, jotta se palvelee kokonaisuutta.
Opinnäytetyössä selviää, että hyvin suunniteltu ja tehty kehityskeskustelu lisää työhyvinvointia ja motivoi sekä esimiestä että alaista.
Työn lopussa esitelty vuorovaikutuksen vuosikello on tarkoitettu ohjaamaan esimiestyötä ajallisesti ja varmistamaan, että vuorovaikutus eri asioissa on jatkuvaa.