Use of Internet as a Marketing Tool by Three Small Firms in Finland
Rehn, Filip (2010)
Rehn, Filip
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415328
Tiivistelmä
Ämnesområdet för detta slutarbete är marknadsföring på Internet och forskningsfrågan är hur finska företag använder Internet som ett marknadsförings verktyg. Syftet med detta slutarbete är således att utforska olika Internet marknadsföringsmetoder. Metoderna som undersöks är webbsidor, online pressmedellanden och nyhetsbrev, bloggar och viral marknadsföring och syftet är att även ge en inblick hur finska företag utnyttjar dessa metoder. De viktigaste referenserna för detta arbete var textböcker och för den empiriska delen användes intervjuer som metod för att samla information.
Teori delen för detta arbete visar att Internet är nuförtiden ett kraftfullt och kostnadseffektivt marknadsförings verktyg. Den tekniska utvecklingen har medfört att de personer som jobbar i marknadsförings branchen har varit tvunngna att ändra tankesätt. De gamla reglerna för marknadsföring stämmer inte mera och profesionella marknadsförare måste anpassa sig till de nya reglerna för att vara framgångsrika.
För den empiriska delen av detta slutarbete gjorde upphovsmannen intervjuer med tre finska företag för att samla information om hur de använder Internet i deras marknadsförings strategier. Resultaten visar att alla företag använder Internet som ett marknadsförings verktyg men generellt sett är Internet marknadsföring i Finland ännu i ett utvecklingsskede.
Slutsatsen av detta arbete visar att Internet marknadföring är av stor betydelse och ger även hänvisningar till vilka företag eller personer som skulle vara intresserade av resultatet. Slutsatsen innehåller även upphovsmannens känslor över arbetet såväl som den ger rekommendationer för ytterligare läsning. The subject area of this thesis work is marketing on the world wide web and the research question is how do Finnish companies use Internet as a marketing tool. The aim of this thesis is to explore different kinds of Internet marketing methods including the webpage, online news releases and newsletters, blogs and viral marketing as well as to give an insight of how Finnish companies use these methods. The references used for this thesis work is mainly textbooks and for the empirical part interviews were chosen as the methodology to gather information.
The theory part indicates that the world wide web is in this day and age a powerful as well as cost effective marketing tool. As technology has advanced marketers and PR people worldwide have had to shift their way of thinking. The old rules of marketing and PR do not comply anymore but professionals in these fields must adapt to the new rules of marketing and PR in order to be successful.
For the empirical part of this study the author performed in depth interviews with three Finnish companies to obtain information of how they make use of the Internet in their marketing strategies. The results of the empirical study shows that all three companies do use Internet as a marketing tool although in general Internet marketing in Finland is still in a developing stage.
The conclusion indicates the importance of Internet marketing as well as it gives an idea whom the findings of this thesis work will interest. The conclusion also sums up the author’s feelings about the thesis as well as it gives recommendations for further readings about the subject.
Teori delen för detta arbete visar att Internet är nuförtiden ett kraftfullt och kostnadseffektivt marknadsförings verktyg. Den tekniska utvecklingen har medfört att de personer som jobbar i marknadsförings branchen har varit tvunngna att ändra tankesätt. De gamla reglerna för marknadsföring stämmer inte mera och profesionella marknadsförare måste anpassa sig till de nya reglerna för att vara framgångsrika.
För den empiriska delen av detta slutarbete gjorde upphovsmannen intervjuer med tre finska företag för att samla information om hur de använder Internet i deras marknadsförings strategier. Resultaten visar att alla företag använder Internet som ett marknadsförings verktyg men generellt sett är Internet marknadsföring i Finland ännu i ett utvecklingsskede.
Slutsatsen av detta arbete visar att Internet marknadföring är av stor betydelse och ger även hänvisningar till vilka företag eller personer som skulle vara intresserade av resultatet. Slutsatsen innehåller även upphovsmannens känslor över arbetet såväl som den ger rekommendationer för ytterligare läsning.
The theory part indicates that the world wide web is in this day and age a powerful as well as cost effective marketing tool. As technology has advanced marketers and PR people worldwide have had to shift their way of thinking. The old rules of marketing and PR do not comply anymore but professionals in these fields must adapt to the new rules of marketing and PR in order to be successful.
For the empirical part of this study the author performed in depth interviews with three Finnish companies to obtain information of how they make use of the Internet in their marketing strategies. The results of the empirical study shows that all three companies do use Internet as a marketing tool although in general Internet marketing in Finland is still in a developing stage.
The conclusion indicates the importance of Internet marketing as well as it gives an idea whom the findings of this thesis work will interest. The conclusion also sums up the author’s feelings about the thesis as well as it gives recommendations for further readings about the subject.