Aluehallintoviraston väliintulon vaikutukset lapsiperheiden kotipalvelun järjestämiseen
Vepsäläinen, Elina; Sippu, Eija (2010)
Vepsäläinen, Elina
Sippu, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415330
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää, onko aluehallintoviraston jälkikäteisvalvonnalla vaikuttavuutta lapsiperheiden kotipalvelun järjestämisessä. Työn tilaajana oli Etelä-Suomen aluehallintovirasto, joka teki kyselyn Etelä-Suomen kunnille lapsiperheiden kotipalvelun toteutumisesta. Työssä analysoitiin aluehallintovirastolta saatu valmis aineisto, joka koostui tarkastelun alle päätyneiden 51 Etelä-Suomen kunnan selvityksistä. Kaikki Etelä-Suomen kunnat antoivat selvityksensä palvelun järjestämisestä ja tarkastelun alle päätyneet kunnat antoivat vielä kaksi lisäselvitystä muutoksista, joita olivat tehneet palvelun järjestämiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lapsiperheiden kotipalvelun historiaa, keskeisimpiä lakeja ja palveluun vaikuttavia hankkeita. Lisäksi teoriaan on koottu viime aikoina tiedotusvälineissä esiin tulleita näkökulmia ja kuvaus aluehallintoviraston tehtävistä sekä aluehallintoviraston tehtäviin vaikuttavista laeista.
Kuntien vastaukset on analysoitu maakunnittain ja vastauksista on työhön koottu kappale yleisimmistä syistä miksi palvelua ei järjestetä. Tulokset osoittavat, että aluehallintoviraston väliintulolla on ollut vaikutusta palvelun järjestämisessä. Kunnat palkkasivat lisää työvoimaa. Mikäli kunta ei itse pystynyt järjestämään palvelua, järjestettiin kotipalvelu ostopalveluna. Kunnat ryhtyivät varaamaan määrärahoja ja selvittämään tarvetta palvelulle. Osa kunnista uudelleen järjestivät työtehtäviä ja saivat näin lisää henkilökuntaa hoiva- ja hoitotehtäviin. Lapsiperheiden kotipalvelusta tiedottaminen parani kunnissa.
Väliintulon seurauksena kunnat siis ryhtyivät tekemään pääasiassa pieniä muutoksia palvelun järjestämisessä. Lapsiperheiden kotipalvelu näyttäisi olevan elpymässä vähitellen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lapsiperheiden kotipalvelun historiaa, keskeisimpiä lakeja ja palveluun vaikuttavia hankkeita. Lisäksi teoriaan on koottu viime aikoina tiedotusvälineissä esiin tulleita näkökulmia ja kuvaus aluehallintoviraston tehtävistä sekä aluehallintoviraston tehtäviin vaikuttavista laeista.
Kuntien vastaukset on analysoitu maakunnittain ja vastauksista on työhön koottu kappale yleisimmistä syistä miksi palvelua ei järjestetä. Tulokset osoittavat, että aluehallintoviraston väliintulolla on ollut vaikutusta palvelun järjestämisessä. Kunnat palkkasivat lisää työvoimaa. Mikäli kunta ei itse pystynyt järjestämään palvelua, järjestettiin kotipalvelu ostopalveluna. Kunnat ryhtyivät varaamaan määrärahoja ja selvittämään tarvetta palvelulle. Osa kunnista uudelleen järjestivät työtehtäviä ja saivat näin lisää henkilökuntaa hoiva- ja hoitotehtäviin. Lapsiperheiden kotipalvelusta tiedottaminen parani kunnissa.
Väliintulon seurauksena kunnat siis ryhtyivät tekemään pääasiassa pieniä muutoksia palvelun järjestämisessä. Lapsiperheiden kotipalvelu näyttäisi olevan elpymässä vähitellen.