Improving Marketing Communication Patterns of Mäkelän Mökki- ja Talomajoitus Oy
Nevala, Riikka (2010)
Nevala, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on toimia pohjana Mäkelän Mökki- ja Talomajoitus Oy:n markkinointiviestintää suunniteltaessa. Tavoitteena on löytää viestintämenetelmiä käytettäväksi yrityksen markkinoinnissa sekä esitellä parannusehdotuksia yrityksen nykyiseen markkinointiviestintään. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin markkinointiviestintäsuunnitelmaa, mutta lisääntynyt kilpailu alalla on tuonut tarpeen kehittää markkinointiviestintää.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle tilanneanalyysistä, joka sisältää sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Sen pohjalta asetettiin markkinointiviestintäsuunnitelmalle tavoitteet ja kohderyhmät, jotka vaikuttivat markkinointiviestintäkeinojen valitsemiseen. Tutkimusongelmat olivat yrityksen näkyvyyden lisääminen ja mahdollisimman tehokkaan markkinointiviestintämixin löytäminen. Suunnitelmaa työstettiin markkinoinnin teorian pohjalta: empiiristä osaa tukevaa tietoa haettiin useista aihetta käsittelevistä teoksista. Tärkeää tietoa asiakkaiden mielipiteistä saatiin asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka tekivät kirjoittaja ja toinen Rovaniemen ammattikorkeakoulun opiskelija keväällä 2010.
Tutkimuksen tuloksena yritykselle löydettiin uusia markkinointiviestinnän välineitä käytettäväksi tunnettuuden ja näkyvyyden parantamiseen. Erityisesti internetmarkkinointi, kuten kotisivujen kehittäminen ja hakukoneoptimointi, on tärkeä markkinointikeino yrityksen näkyvyyden kehittämisessä. Yritys voi käyttää ehdotuksia markkinointiviestinnän välineistä markkinoinnin kehittämisen tukena. Toimeksiantaja voi valita, mitkä osat suunnitelmasta haluaa toteuttaa.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle tilanneanalyysistä, joka sisältää sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Sen pohjalta asetettiin markkinointiviestintäsuunnitelmalle tavoitteet ja kohderyhmät, jotka vaikuttivat markkinointiviestintäkeinojen valitsemiseen. Tutkimusongelmat olivat yrityksen näkyvyyden lisääminen ja mahdollisimman tehokkaan markkinointiviestintämixin löytäminen. Suunnitelmaa työstettiin markkinoinnin teorian pohjalta: empiiristä osaa tukevaa tietoa haettiin useista aihetta käsittelevistä teoksista. Tärkeää tietoa asiakkaiden mielipiteistä saatiin asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka tekivät kirjoittaja ja toinen Rovaniemen ammattikorkeakoulun opiskelija keväällä 2010.
Tutkimuksen tuloksena yritykselle löydettiin uusia markkinointiviestinnän välineitä käytettäväksi tunnettuuden ja näkyvyyden parantamiseen. Erityisesti internetmarkkinointi, kuten kotisivujen kehittäminen ja hakukoneoptimointi, on tärkeä markkinointikeino yrityksen näkyvyyden kehittämisessä. Yritys voi käyttää ehdotuksia markkinointiviestinnän välineistä markkinoinnin kehittämisen tukena. Toimeksiantaja voi valita, mitkä osat suunnitelmasta haluaa toteuttaa.