Kotiin vietäväksi - Hoivaa ja hoitoa : Uusmaalaisten kotisairaanhoitoyritysten palvelutuotteet
Altén, Minna (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Uudellamaalla toimivien kotisairaanhoitoyritysten palvelutuotteita. Lisäksi kartoitettiin yritysten asiakkuuksia, turvallisuutta ja tietojärjestelmiä. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa yksityisten kotisairaanhoitoyritysten palveluvalikoimasta ja kotiin vietyjen sairaanhoitopalvelujen kysynnästä Uudenmaan alueella.
Tutkielman aineisto kerättiin e-lomakekyselynä joka avautui vastaajille sähköpostitse lähetetyn linkin kautta. Kohderyhmä (N=12) muodostui pääsääntöisesti pienistä, terveyspalveluja kotiin myyvistä yrityksistä. Kyselyn ulkopuolelle jäivät yritykset joiden ydinpalvelutuote oli asumispalvelujen tuottaminen. Haastattelulomake jaettiin ryhmiin aihealueittain. Ryhmät olivat taustatiedot, palvelutuotteet, asiakkaat sekä turvallisuus ja tietojärjestelmät. Aineisto analysoitiin Excel- ja SPSS tilasto-ohjelmia käyttämällä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisäl-töanalyysillä.
Työn viitekehyksessä avataan avainsanat käsitteenä. Teoriaosassa perehdytään sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajiin, asiakkaisiin, tuotteisiin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin maksu- ja verojärjestelmiin joiden tarkoitus on tukea yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintaa. Lähdeaineistona on käytetty uusinta saatavilla olevaa tietoa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä että kotisairaanhoitoyritysten ydinpalvelutuote on hoiva /perushoito. Kotisairaanhoidon yrityksillä on paljon erikoissairaanhoidon osaamista ja monet yrittäjistä uskoivat kysynnän tulevaisuudessa lisääntyvän. Erikoissairaanhoidon osaaminen nähtiin myös yrityksille merkittävänä kilpailutekijänä. Suurin osa kotisairaanhoitoyrityksistä myi palvelujaan sekä itsemaksaville asiakkaille että kunnille. Itsemaksavat asiakkaat ostivat enemmän sairaanhoidon palveluja kuin kunnat. Yli puolet vastanneista ilmoitti olevansa palveluseteliyritys, mutta palveluseteliasiakkaiden määrä oli vielä toistaiseksi vähäinen.
Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi tämän tutkielman perusteella nousi erikoissairaanhoidon osaamista vaativien palvelutuotteiden kehittäminen. Saattohoito nähtiin yhdeksi tällaiseksi tulevaisuuden palveluksi jonka kysynnän uskotaan kasvavan. Tietotekniikan parempi hyödyntäminen hoitotyön kirjaamisessa ja asiakaspalautteen keräämisessä oli toinen kehittämiskohde.
Tutkielman aineisto kerättiin e-lomakekyselynä joka avautui vastaajille sähköpostitse lähetetyn linkin kautta. Kohderyhmä (N=12) muodostui pääsääntöisesti pienistä, terveyspalveluja kotiin myyvistä yrityksistä. Kyselyn ulkopuolelle jäivät yritykset joiden ydinpalvelutuote oli asumispalvelujen tuottaminen. Haastattelulomake jaettiin ryhmiin aihealueittain. Ryhmät olivat taustatiedot, palvelutuotteet, asiakkaat sekä turvallisuus ja tietojärjestelmät. Aineisto analysoitiin Excel- ja SPSS tilasto-ohjelmia käyttämällä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisäl-töanalyysillä.
Työn viitekehyksessä avataan avainsanat käsitteenä. Teoriaosassa perehdytään sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajiin, asiakkaisiin, tuotteisiin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin maksu- ja verojärjestelmiin joiden tarkoitus on tukea yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintaa. Lähdeaineistona on käytetty uusinta saatavilla olevaa tietoa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä että kotisairaanhoitoyritysten ydinpalvelutuote on hoiva /perushoito. Kotisairaanhoidon yrityksillä on paljon erikoissairaanhoidon osaamista ja monet yrittäjistä uskoivat kysynnän tulevaisuudessa lisääntyvän. Erikoissairaanhoidon osaaminen nähtiin myös yrityksille merkittävänä kilpailutekijänä. Suurin osa kotisairaanhoitoyrityksistä myi palvelujaan sekä itsemaksaville asiakkaille että kunnille. Itsemaksavat asiakkaat ostivat enemmän sairaanhoidon palveluja kuin kunnat. Yli puolet vastanneista ilmoitti olevansa palveluseteliyritys, mutta palveluseteliasiakkaiden määrä oli vielä toistaiseksi vähäinen.
Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi tämän tutkielman perusteella nousi erikoissairaanhoidon osaamista vaativien palvelutuotteiden kehittäminen. Saattohoito nähtiin yhdeksi tällaiseksi tulevaisuuden palveluksi jonka kysynnän uskotaan kasvavan. Tietotekniikan parempi hyödyntäminen hoitotyön kirjaamisessa ja asiakaspalautteen keräämisessä oli toinen kehittämiskohde.