Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistoon perehtyminen Moodle-ympäristössä. : Esimerkkinä pään natiivi-TT-tutkimus.
Sulkala, Erkki; Julkunen, Markku (2010)
Sulkala, Erkki
Julkunen, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415293
Tiivistelmä
Tekniikan kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia kehittää opetusta ja opiskelua. Teknologian käyttöönotto lisää joustavuutta koulutuksessa ja synnyttää virtuaalisia oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat ajasta ja paikasta riippumattomat oppimisen mahdollisuudet. Moodle on ilmainen virtuaalinen verkko-oppimisympäristö, jonka tarkoituksena on tukea aktiivista tiedon etsimistä ja yhteistoiminnallisuutta oppimisessa. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin (K-S shp) radiologian yksikössä suorittaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua vuosittain röntgenhoitajaopiskelijoita, jotka perehtyvät tietokonetomografiakuvaukseen (TT-kuvaukseen) kolmen–viiden viikon aikana. Tarve käyttää röntgenhoitajan työpanosta perehdyttämiseen vähenee, mikäli opiskelijat pystyvät harjoittelun aikana omatoimisesti perehtymään laitteiston käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa opiskelijoiden perehdyttämistä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin radiologian yksikössä.
Opinnäytetyönä tuotettiin röntgenhoitajaopiskelijoille verkko-oppimisympäristössä käytettävää perehdyttämismateriaalia, joka käsittelee pään alueen TT-kuvausprosessia Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla. K-S shp:n Moodle-ympäristöön luotu interaktiivisia ja audiovisuaalisia mahdollisuuksia hyödyntävä materiaali sisältää perehdyttämisen TT-kuvausprosessin yleisiin asioihin sekä virtuaaliseen pään natiivi-TT-tutkimukseen Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla.
Materiaali rakennettiin niin, että sitä voidaan päivittää muille kohderyhmille ja laajentaa uusilla tutkimuksilla. Materiaalia koekäytettiin ja kehitettiin saadun palautteen perusteella. Koekäytössä Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistoon perehtyminen verkossa koettiin joustavaksi, paikasta riippumattomaksi ja opiskeltava asia helposti omaksuttavaksi. Interaktiivisuutta pidettiin hyvänä ja virtuaalinen pään natiivi-TT-tutkimuksen suorittaminen koettiin havainnolliseksi ja opettavaiseksi. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä muistakin tutkimusohjeista samanlaiset interaktiiviset ohjeet Moodle-ympäristöön.
Opinnäytetyönä tuotettiin röntgenhoitajaopiskelijoille verkko-oppimisympäristössä käytettävää perehdyttämismateriaalia, joka käsittelee pään alueen TT-kuvausprosessia Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla. K-S shp:n Moodle-ympäristöön luotu interaktiivisia ja audiovisuaalisia mahdollisuuksia hyödyntävä materiaali sisältää perehdyttämisen TT-kuvausprosessin yleisiin asioihin sekä virtuaaliseen pään natiivi-TT-tutkimukseen Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla.
Materiaali rakennettiin niin, että sitä voidaan päivittää muille kohderyhmille ja laajentaa uusilla tutkimuksilla. Materiaalia koekäytettiin ja kehitettiin saadun palautteen perusteella. Koekäytössä Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistoon perehtyminen verkossa koettiin joustavaksi, paikasta riippumattomaksi ja opiskeltava asia helposti omaksuttavaksi. Interaktiivisuutta pidettiin hyvänä ja virtuaalinen pään natiivi-TT-tutkimuksen suorittaminen koettiin havainnolliseksi ja opettavaiseksi. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä muistakin tutkimusohjeista samanlaiset interaktiiviset ohjeet Moodle-ympäristöön.