VisitHelsinki.fi -näkyvyys kansainvälisten kongressien internet-sivuilla
Sylman, Noora; Tervasmaa, Katariina (2010)
Sylman, Noora
Tervasmaa, Katariina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka monella kansainvälisen kongressin internetsivulla on suora linkki VisitHelsingin internetsivuille ja kuinka hyvin Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kongressiyksikön markkinointiviestintä sekä Helsinki-brändielementit näkyvät kansainvälisten kongressien internetsivuilla. Tavoitteena on, että valmista opinnäytetyötä voisi jatkossa käyttää apuna organisaation toiminnan parantamiseen ja kehitykseen.
Teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä, imagosta ja brändistä, Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston esittelystä ja kansainvälisistä kongresseista. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Aineistona toimii teemahaastattelu ja kansainvälisten kongressien internetsivut.
Tutkimus osoittaa, että reilulla puolella kongressien internetsivuista on suora linkki VisitHelsingin internetsivuille ja Helsinki-brändi näkyy tasan puolella internetsivuista. Työssä käytettiin lopulta vain yhtä teemahaastattelua. Tämänkaltaista tutkimusta ei ole koskaan aiemmin teetetty, joten vertailukohdetta tutkimukselle ei ole. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan kongressiyksikön työskentelyä pitää hyödyllisenä.
Tutkimuksesta saadaan selville, että kongressiyksikön toimintaa voisi tehostaa, jotta Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kongressiyksikön tarjoamat palvelut tulisivat tunnetummiksi kongressien järjestäjille sekä kongressivieraille. Tutkimustulokset selvisivät teemahaastattelusta ja sisällönanalyysin avulla tutkittujen kansainvälisten kongressien internetsivujen eri kategorioihin sijoittumisesta ja niiden prosenttiosuuksien tulkinnasta.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella todettiin, että Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto on pystynyt kehittämään itselleen toimivan ja näkyvän brändin, joka on välittynyt markkinointiviestintänä kohderyhminä oleville kongressien järjestäjille ja PCO toimistoille.
Teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä, imagosta ja brändistä, Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston esittelystä ja kansainvälisistä kongresseista. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Aineistona toimii teemahaastattelu ja kansainvälisten kongressien internetsivut.
Tutkimus osoittaa, että reilulla puolella kongressien internetsivuista on suora linkki VisitHelsingin internetsivuille ja Helsinki-brändi näkyy tasan puolella internetsivuista. Työssä käytettiin lopulta vain yhtä teemahaastattelua. Tämänkaltaista tutkimusta ei ole koskaan aiemmin teetetty, joten vertailukohdetta tutkimukselle ei ole. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan kongressiyksikön työskentelyä pitää hyödyllisenä.
Tutkimuksesta saadaan selville, että kongressiyksikön toimintaa voisi tehostaa, jotta Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kongressiyksikön tarjoamat palvelut tulisivat tunnetummiksi kongressien järjestäjille sekä kongressivieraille. Tutkimustulokset selvisivät teemahaastattelusta ja sisällönanalyysin avulla tutkittujen kansainvälisten kongressien internetsivujen eri kategorioihin sijoittumisesta ja niiden prosenttiosuuksien tulkinnasta.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella todettiin, että Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto on pystynyt kehittämään itselleen toimivan ja näkyvän brändin, joka on välittynyt markkinointiviestintänä kohderyhminä oleville kongressien järjestäjille ja PCO toimistoille.