"Saadaan niinku aikaseks kaikennäköstä yhteistä hyvää!" : lastentarhanopettajien ja vanhempien näkemyksiä vanhempainyhdistystoiminnan merkityksestä varhaiskasvatuksessa
Ruuskanen, Heli; Vainiola, Satu (2010)
Ruuskanen, Heli
Vainiola, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415375
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näkemyksiä vanhempainyhdistystoiminnan merkityksestä ja vanhempainyhdistystoimijoiden tuen tarpeita. Tavoitteenamme oli myös tarkastella vanhempainyhdistystoimintaa varhaiskasvatuskentän kasvatuskumppanuudessa. Opinnäytetyön tuloksia tulee hyödyntämään Suomen Vanhempainliitto varhaiskasvatukseen suunnatun toimintansa kehittämisessä ja jäseniensä tukemisessa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljässä vantaalaisessa päiväkodissa vanhempainyhdistystoimijoita, lastentarhanopettajia sekä päiväkotien asiakasperheiden niitä vanhempia, jotka eivät ole mukana päiväkotien vanhempainyhdistystoiminnassa. Teemahaastatteluja suoritettiin syksyllä 2010 yksilöhaastatteluina yhteensä yhdelletoista henkilölle. Opinnäytetyömme teoreettisena lähtökohtana oli kontekstuaalisen kasvun malli. Opinnäytetyömme teoria muodostui myös sosiaalipedagogiikasta, josta tarkastelimme osallisuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmia. Aineiston analyysin teimme haastattelurungon teemojen pohjalta teemoittelemalla.
Tulosten perusteella haastateltavien näkemykset vanhempaintoiminnan merkityksestä ja sisällöistä vaihtelivat yhteiskunnallisten asioiden päätöksenteosta aina varainkeruuseen ja vanhempien yhteistoimintaan. Eniten tukea vanhempainyhdistykset kaipasivat päiväkodin henkilökunnalta. Vanhempaintoiminnassa mukana olleilla vanhemmilla oli vanhempaintoiminnasta kaikkein monipuolisin kuva. Lastentarhanopettajat kokivat vanhempaintoiminnan päiväkodin toimintaa tukevana, tiedonkulkua lisäävänä ja lasten hyvinvointia edistävänä toimintana. Asiakasperheiden vanhemmat näkivät vanhempainyhdistyksen toiminnan päiväkodissaan positiivisena asiana, mutta johon heillä ei ole aikaa.
Vanhempaintoiminta täydentää kasvatuskumppanuutta ja se sijoittuu kontekstuaalisen kasvun mallissa mesosysteemiin, jossa se vaikuttaa vanhempien ja päiväkodin vuorovaikutuksessa sitä tukevasti. Kun tiedonkulku ja yhteisymmärrys ovat toimivia, myös kasvatuskumppanuus on tiiviimpää ja palvelee paremmin lapsen etua.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljässä vantaalaisessa päiväkodissa vanhempainyhdistystoimijoita, lastentarhanopettajia sekä päiväkotien asiakasperheiden niitä vanhempia, jotka eivät ole mukana päiväkotien vanhempainyhdistystoiminnassa. Teemahaastatteluja suoritettiin syksyllä 2010 yksilöhaastatteluina yhteensä yhdelletoista henkilölle. Opinnäytetyömme teoreettisena lähtökohtana oli kontekstuaalisen kasvun malli. Opinnäytetyömme teoria muodostui myös sosiaalipedagogiikasta, josta tarkastelimme osallisuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmia. Aineiston analyysin teimme haastattelurungon teemojen pohjalta teemoittelemalla.
Tulosten perusteella haastateltavien näkemykset vanhempaintoiminnan merkityksestä ja sisällöistä vaihtelivat yhteiskunnallisten asioiden päätöksenteosta aina varainkeruuseen ja vanhempien yhteistoimintaan. Eniten tukea vanhempainyhdistykset kaipasivat päiväkodin henkilökunnalta. Vanhempaintoiminnassa mukana olleilla vanhemmilla oli vanhempaintoiminnasta kaikkein monipuolisin kuva. Lastentarhanopettajat kokivat vanhempaintoiminnan päiväkodin toimintaa tukevana, tiedonkulkua lisäävänä ja lasten hyvinvointia edistävänä toimintana. Asiakasperheiden vanhemmat näkivät vanhempainyhdistyksen toiminnan päiväkodissaan positiivisena asiana, mutta johon heillä ei ole aikaa.
Vanhempaintoiminta täydentää kasvatuskumppanuutta ja se sijoittuu kontekstuaalisen kasvun mallissa mesosysteemiin, jossa se vaikuttaa vanhempien ja päiväkodin vuorovaikutuksessa sitä tukevasti. Kun tiedonkulku ja yhteisymmärrys ovat toimivia, myös kasvatuskumppanuus on tiiviimpää ja palvelee paremmin lapsen etua.