MYYNTIPAIKKA LISÄMYYNNIN TUOTTAJANA : Case: Oy Sinebrychoff Ab
Immonen, Heikki (2010)
Immonen, Heikki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuluttajien näkemyksiä Oy Sinebrychoff Ab:n suorittamista menekinedistämistoimenpiteistä virvoitusjuomapainotteisissa toimipisteissä hotelli-, ravintola- ja catering-sektorilla. Tutkimukseni liittyy Sinebrychoffin projektiin, jossa on lisätty resursseja myyntiin ja menekinedistämiseen.
Oy Sinebrychoff Ab on Suomen vanhin elintarvikealan yritys ja johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Oy Sinebrychoff Ab:n markkinaosuus vuonna 2008 panimo- ja virvoitusjuoma-alalla oli noin 46 %. Sain toimeksiannon tutkia myymälämarkkinoinnin vaikutusta kuluttajiin syksyllä 2008. Tarkoitus oli selvittää kuluttajien näkemyksiä myyntipaikkamarkkinoinnin tavoista, mitkä tekijät vaikuttavat virvoitusjuoman valintaan ja onko valikoima sopiva myyntipaikassa kuluttajan mielestä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2009.
Opinnäytetyön teoria koostuu pääosin markkinoinnin kirjallisuudesta. Lisäksi olen käyttänyt kuluttajakäyttäytymisen kirjallisuutta sekä asiantuntijahaastatteluja. Opinnäytetyössä käsittelen esimerkiksi käsitteitä ostopäätös, valintakriteerit, myyntipaikkamarkkinointi, menekinedistäminen, promootiot ja shopper-markkinointi.
Tutkimukseen haastattelin yhteensä kymmentä kuluttajaa. Haastattelut suoritettiin kahdessa eri myyntipaikassa, jotka sijaitsivat Helsingissä ja Porvoossa. Suurin osa vastaajista valitsi virvoitusjuoman ruokailun yhteyteen ja tärkeimmät valintakriteerit olivat maku ja hinta. Tärkeimmäksi esillepanon elementiksi koettiin edustavasti täytetty kylmäkaappi. Myyntipaikkojen ulkoasuun ei kiinnitetty suurta huomiota, mutta tehokkaiksi tuotemerkkiviestinnän keinoksi koettiin menutaulun yhdistelmätarjoukset sekä henki-
lökunnan vaatetus.
Tehtyihin toimenpiteisiin suhtauduttiin positiivisesti ja tulokset osoittavat menekinedistämistoimenpiteiden oleva oikean suuntaisia. Esillepanossa on panostettava siihen, että juomat ovat kylmässä ja edustavasti esillä. Myyntipaikkojen ulkoasuun tulisi panostaa enemmän. Menekinedistämistoimenpiteitä olisi
hyvä jatkossa tutkia myös määrällisen menetelmän avulla laajemmassa mittakaavassa.
Oy Sinebrychoff Ab on Suomen vanhin elintarvikealan yritys ja johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Oy Sinebrychoff Ab:n markkinaosuus vuonna 2008 panimo- ja virvoitusjuoma-alalla oli noin 46 %. Sain toimeksiannon tutkia myymälämarkkinoinnin vaikutusta kuluttajiin syksyllä 2008. Tarkoitus oli selvittää kuluttajien näkemyksiä myyntipaikkamarkkinoinnin tavoista, mitkä tekijät vaikuttavat virvoitusjuoman valintaan ja onko valikoima sopiva myyntipaikassa kuluttajan mielestä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2009.
Opinnäytetyön teoria koostuu pääosin markkinoinnin kirjallisuudesta. Lisäksi olen käyttänyt kuluttajakäyttäytymisen kirjallisuutta sekä asiantuntijahaastatteluja. Opinnäytetyössä käsittelen esimerkiksi käsitteitä ostopäätös, valintakriteerit, myyntipaikkamarkkinointi, menekinedistäminen, promootiot ja shopper-markkinointi.
Tutkimukseen haastattelin yhteensä kymmentä kuluttajaa. Haastattelut suoritettiin kahdessa eri myyntipaikassa, jotka sijaitsivat Helsingissä ja Porvoossa. Suurin osa vastaajista valitsi virvoitusjuoman ruokailun yhteyteen ja tärkeimmät valintakriteerit olivat maku ja hinta. Tärkeimmäksi esillepanon elementiksi koettiin edustavasti täytetty kylmäkaappi. Myyntipaikkojen ulkoasuun ei kiinnitetty suurta huomiota, mutta tehokkaiksi tuotemerkkiviestinnän keinoksi koettiin menutaulun yhdistelmätarjoukset sekä henki-
lökunnan vaatetus.
Tehtyihin toimenpiteisiin suhtauduttiin positiivisesti ja tulokset osoittavat menekinedistämistoimenpiteiden oleva oikean suuntaisia. Esillepanossa on panostettava siihen, että juomat ovat kylmässä ja edustavasti esillä. Myyntipaikkojen ulkoasuun tulisi panostaa enemmän. Menekinedistämistoimenpiteitä olisi
hyvä jatkossa tutkia myös määrällisen menetelmän avulla laajemmassa mittakaavassa.