Vaurioituneen säiliöaluksen jäissä operointi
Romo, Elina (2010)
Romo, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515633
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Merenkulku
ROMO, ELINA Vaurioituneen säiliöaluksen
jäissä operointi
Opinnäytetyö 37 sivua ja 15 liitesivua
Työn ohjaajat Timo Alava, Jorma Rytkönen ja
Tommy Ulmanen
Toimeksiantaja Kymenlaakson
ammattikorkeakoulun SAFGOF-hanke
Marraskuu 2010
Avainsanat talvimerenkulku,yhteentörmäys,karilleajo,
pelastus, säiliöalus, jää
Alusöljyonnettomuuksia sattuu vuosittain kaikkialla maailmassa. Niiden vakavuusaste määräytyy tilanteen, aluksen koon, sääolosuhteiden sekä paikan mukaan. Suomen ympäristökeskus on pitänyt kirjaa alusöljyvahingoista vuodesta 1969 lähtien. Opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia törmäyksessä tai pohjakosketuksessa vaurioituneen säiliöaluksen pelastus-suunnitelmaa jääolosuhteissa. Työtä varten tutkittiin erilaisia talvisaikaan sattuneita öljyonnettomuuksia, ja niiden kautta pohditaan pelastautumistapoja.
Öljyonnettomuuksia tapahtuu jatkuvasti sekä meillä että muualla. Öljyn-torjunnan tehostaminen Itämerellä on tarpeen vuosi vuodelta lisääntyneen öljynkuljetuksen vuoksi.
Alusöljyvahinkoja sattuu usein samoista syistä: aluksen karilleajo, uppoaminen tai jäähän tai toiseen alukseen törmääminen. Näiden tapausten valossa tulee ottaa huomioon lisäaspektit, jotka johtuvat sääolosuhteista. Öljyn kerääminen jäistä on huomattavasti vaikeampaa kuin avovedestä, sekä aluksen turvaan saaminen voi osoittautua erittäin vaativaksi tehtäväksi jääolosuhteissa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Merenkulku
ROMO, ELINA Vaurioituneen säiliöaluksen
jäissä operointi
Opinnäytetyö 37 sivua ja 15 liitesivua
Työn ohjaajat Timo Alava, Jorma Rytkönen ja
Tommy Ulmanen
Toimeksiantaja Kymenlaakson
ammattikorkeakoulun SAFGOF-hanke
Marraskuu 2010
Avainsanat talvimerenkulku,yhteentörmäys,karilleajo,
pelastus, säiliöalus, jää
Alusöljyonnettomuuksia sattuu vuosittain kaikkialla maailmassa. Niiden vakavuusaste määräytyy tilanteen, aluksen koon, sääolosuhteiden sekä paikan mukaan. Suomen ympäristökeskus on pitänyt kirjaa alusöljyvahingoista vuodesta 1969 lähtien. Opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia törmäyksessä tai pohjakosketuksessa vaurioituneen säiliöaluksen pelastus-suunnitelmaa jääolosuhteissa. Työtä varten tutkittiin erilaisia talvisaikaan sattuneita öljyonnettomuuksia, ja niiden kautta pohditaan pelastautumistapoja.
Öljyonnettomuuksia tapahtuu jatkuvasti sekä meillä että muualla. Öljyn-torjunnan tehostaminen Itämerellä on tarpeen vuosi vuodelta lisääntyneen öljynkuljetuksen vuoksi.
Alusöljyvahinkoja sattuu usein samoista syistä: aluksen karilleajo, uppoaminen tai jäähän tai toiseen alukseen törmääminen. Näiden tapausten valossa tulee ottaa huomioon lisäaspektit, jotka johtuvat sääolosuhteista. Öljyn kerääminen jäistä on huomattavasti vaikeampaa kuin avovedestä, sekä aluksen turvaan saaminen voi osoittautua erittäin vaativaksi tehtäväksi jääolosuhteissa.