Masennuksen ehkäisyä stressinhallintaa oppimalla -kurssin ohjaajien kokemuksia kurssin ohjaamisesta
Suanto, Tytti; Talja, Heli (2010)
Suanto, Tytti
Talja, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Maestro-ohjaajien kokemuksia kurssin ohjaamisesta. Maestro- sana on lyhenne lauseesta; MAsennuksen Ehkäisyä STRessin hallintaa Oppimalla. Menetelmän pohjautuu tietoon siitä, että nuoren masennusoireiden taustalla voi olla kuormittavaa stressiä, jolloin nuoren riski masennukseen sairastumiseen kasvaa. Maestro- kurssi on nuorille suunnattu stressin hallinta -kurssi jonka avulla nuoret saavat ennaltaehkäiseviä keinoja vahvistaa omia selviytymiskeinoja, stressinhallintaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten stressin hallintaan liittyvästä tekijöistä ja psyykkisen hyvinvoinnin tukemisesta masennuksen ennaltaehkäisemiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotka äänitettiin. Haastattelimme kuutta Maestro – kurssin ohjaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysi -menetelmällä ja suorin jakaumin, prosentein ja keskihajontaluvuin (SPSS 16.0).
Tulosten mukaan ohjaajien kokemukset Maestro – kurssin ohjaamisesta liittyivät ajan riittä-mättömyyteen, kurssimateriaalin keskeneräisyyteen ja nuorten elämän hallintaan. Aineistosta nousi selvästi esille nuorten saama hyöty Maestro- kurssista. Tämän tutkimuksen tulokset antavat aiheita joita olisi tärkeä kehittää Maestro – kurssin toimivuuden kannalta. Nuorten en-naltaehkäisevään terveydenhuoltoon tulisi panostaa nykyistä enemmän. Usein nuoren psyykkinen hyvinvointi jää vähemmälle huomiolle. Jatkotarkastelun aiheeksi ehdotamme ohjaajien koulutuksen ja kurssimateriaalin kehittämistä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotka äänitettiin. Haastattelimme kuutta Maestro – kurssin ohjaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysi -menetelmällä ja suorin jakaumin, prosentein ja keskihajontaluvuin (SPSS 16.0).
Tulosten mukaan ohjaajien kokemukset Maestro – kurssin ohjaamisesta liittyivät ajan riittä-mättömyyteen, kurssimateriaalin keskeneräisyyteen ja nuorten elämän hallintaan. Aineistosta nousi selvästi esille nuorten saama hyöty Maestro- kurssista. Tämän tutkimuksen tulokset antavat aiheita joita olisi tärkeä kehittää Maestro – kurssin toimivuuden kannalta. Nuorten en-naltaehkäisevään terveydenhuoltoon tulisi panostaa nykyistä enemmän. Usein nuoren psyykkinen hyvinvointi jää vähemmälle huomiolle. Jatkotarkastelun aiheeksi ehdotamme ohjaajien koulutuksen ja kurssimateriaalin kehittämistä.