Kosmetiikkamyyjän opas
Saure, Mervi (2010)
Saure, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515732
Tiivistelmä
Tämä työn tavoitteena oli luoda kosmetiikkamyyjälle opas. Opas on tarkoitettu kosmetiikan vähittäismyymälöissä ja tavarataloissa toimiville myyjille ja kosmetologiopiskelijoille. Opas on selkeä ja helppolukuinen kokonaisuus kosmetiikan myyntityöstä.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä yleensä. Myyjän toimivuus myyjänä liittyy ammattitaitoon tehdä myyntityötä. Myyjän on ymmärrettävä mistä myyntityö koostuu ja kyvystä käyttää itseään välineenä myynnin tekemisessä. Myyntityöhön liittyy olennaisesti hyvä asiakaspalvelu. Myyjän on osattava toimia asiakkaan toivomalla tavalla ja usein sitäkin paremmin.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä yleensä ja erilaisia myyntitekniikoita. Myyntiprosessin vaiheet käydään läpi tarkasti, koska niiden ymmärtäminen on myyjälle tärkeätä. Asiakkaan saapuminen liikkeeseen ja asiakkaan tervehtiminen ovat myyntitilanteen perusta. Tarvekartoitus, myyntikeskustelu, lisämyynti ja kaupanpäättäminen ovat myyntiprosessin tärkeimpiä ja vaikeimpia vaiheita ja ne on käytävä läpi oikeassa järjestyksessä. Nämä myyntiprosessin osa-alueet on myyntityössä hoidettava asiakkaan edut huomioiden. Viimeisessä luvussa esitellään huippumyyjä, mitä ominaisuuksia huippumyyjä omaa ja miten tullaan huippumyyjäksi. Kaikilla on mahdollisuus huipulle tässäkin lajissa. Se vaatii harjoittelua, sinnikkyyttä ja asiaan paneutumista sekä ennen kaikkea erinomaista motivaatiota.
Varsinainen kosmetiikkamyyjän opas on erillinen kirjanen. Siinä käydään läpi käytännönläheisesti koko myyntiprosessi, asiakkaan vastaanottaminen, tarvekartoitus, tuote-esittely, kaupan päättäminen, lisämyynti ja asiakkaan poistuminen. Lopuksi esitellään huippumyyjän ominaisuudet.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä yleensä. Myyjän toimivuus myyjänä liittyy ammattitaitoon tehdä myyntityötä. Myyjän on ymmärrettävä mistä myyntityö koostuu ja kyvystä käyttää itseään välineenä myynnin tekemisessä. Myyntityöhön liittyy olennaisesti hyvä asiakaspalvelu. Myyjän on osattava toimia asiakkaan toivomalla tavalla ja usein sitäkin paremmin.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä yleensä ja erilaisia myyntitekniikoita. Myyntiprosessin vaiheet käydään läpi tarkasti, koska niiden ymmärtäminen on myyjälle tärkeätä. Asiakkaan saapuminen liikkeeseen ja asiakkaan tervehtiminen ovat myyntitilanteen perusta. Tarvekartoitus, myyntikeskustelu, lisämyynti ja kaupanpäättäminen ovat myyntiprosessin tärkeimpiä ja vaikeimpia vaiheita ja ne on käytävä läpi oikeassa järjestyksessä. Nämä myyntiprosessin osa-alueet on myyntityössä hoidettava asiakkaan edut huomioiden. Viimeisessä luvussa esitellään huippumyyjä, mitä ominaisuuksia huippumyyjä omaa ja miten tullaan huippumyyjäksi. Kaikilla on mahdollisuus huipulle tässäkin lajissa. Se vaatii harjoittelua, sinnikkyyttä ja asiaan paneutumista sekä ennen kaikkea erinomaista motivaatiota.
Varsinainen kosmetiikkamyyjän opas on erillinen kirjanen. Siinä käydään läpi käytännönläheisesti koko myyntiprosessi, asiakkaan vastaanottaminen, tarvekartoitus, tuote-esittely, kaupan päättäminen, lisämyynti ja asiakkaan poistuminen. Lopuksi esitellään huippumyyjän ominaisuudet.