Asiakastyytyväisyystutkimus : Case: Rauta-Prisma
Hämäläinen, Katja (2010)
Hämäläinen, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615844
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena oli Kouvolan Prisman rauta-osasto, Rauta-Prisma, joka kuuluu Osuuskauppa Ympäristöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat tämänhetkiseen asiakaspalveluun, palveluympäristöön ja tuotevalikoimaan. Rauta-osastoa ollaan laajentamassa, jolloin on tärkeää selvittää asi-akkaiden toiveita ja odotuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Rauta-Prisman toimintaa vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä asiakastyytyväisyyskyselynä, johon saatiin 84 vastausta. Tutkimustulokset analysoitiin SSPS-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tämän hetkiseen asiakaspal-veluun, mutta myyjien tuotetuntemusta tulisi kehittää. Tuotteiden kohdalla tärkeintä on niiden saatavuus, asiakkaat haluavat tuotteet heti mukaansa. Asiakkaat odottavat laajennuksen valmistumista mielenkiinnolla. Odotetaan, että tilan lisääntyessä tuotteet saadaan paremmin esille ja palveluympäristöstä tulee siisti ja avara.
Tutkimuksen voidaan mieltää kokonaisuudessaan onnistuneen hyvin, sillä tutkimus-kysymyksiin saatiin vastaukset, joita voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä asiakastyytyväisyyskyselynä, johon saatiin 84 vastausta. Tutkimustulokset analysoitiin SSPS-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tämän hetkiseen asiakaspal-veluun, mutta myyjien tuotetuntemusta tulisi kehittää. Tuotteiden kohdalla tärkeintä on niiden saatavuus, asiakkaat haluavat tuotteet heti mukaansa. Asiakkaat odottavat laajennuksen valmistumista mielenkiinnolla. Odotetaan, että tilan lisääntyessä tuotteet saadaan paremmin esille ja palveluympäristöstä tulee siisti ja avara.
Tutkimuksen voidaan mieltää kokonaisuudessaan onnistuneen hyvin, sillä tutkimus-kysymyksiin saatiin vastaukset, joita voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisessä.