Poliisin räjäytystyömaavalvonnan koulutuspaketin kehittäminen
Satonen, Mikko (2010)
Satonen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615866
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni päämäärä on kehittää poliisin räjäytystyömaavalvonnan opetusta paremmaksi. Olen koonnut pääosan koulutuspaketin materiaalista vuonna 2007, jonka jälkeen olen päivittänyt koulutuspakettia lakimuutoksista johtuen. Päivittämisen yhteydessä koulutuspaketti muuttuu tahtomattakin, samalla esityksestä saattaa pudota pois jotakin sellaista, minkä joku toinen haluaisi siellä olevan. Omalle materiaalilleen tulee ajan saatossa sokeaksi.
Koulutustilaisuus muodostuu sekä koulutuspaketista että omasta opetustavastani. Halusin kehittää kumpaakin osa-aluetta paremmaksi. Mielestäni koulutuspakettia ja opetusta voi vain parantaa kysymällä ehdotuksia koulutettavilta. Koulutettavilla on yleisesti erittäin paljon tiedostamatonta tietoa, jota pystytään hyödyntämään, kunhan tähän annetaan tilaisuus. Näihin kysymyksiin hain vastauksia koulutettavilta alkutieto- ja palautelomakkeilla. Opiskelijat saivat antaa palautetta valmiiksi annettuihin kysymyksiin. Tämän lisäksi opiskelijat saivat antaa palautetta omin sanoin.
Ennen koulutilaisuuden alkua opiskelijat täyttivät alkutietokyselyn. Tämän lomakkeen tarkoitus oli virittää kuuntelijat opetettavaan aiheeseen. Samalla he saivat omin sanoin kertoa mitä asioita he pitivät tärkeinä, mihin asioihin he halusivat keskittyä ja mitä he odottavat tulevalta koulutukselta.
Kehityshankkeeseen liittyviä koulutustilaisuuksia järjestettiin Seinäjoella, Tampereella ja Tampereen, Poliisiammattikorkeakoululla. Näihin koulutustilaisuuksiin osallistui yhteensä 68 henkilöä, joiden täyttämät alkutieto- ja palautelomakkeet muodostivat kehityshankkeeni havaintomateriaalin.
Kehittämishankkeeni päämäärä on kehittää poliisin räjäytystyömaavalvonnan opetusta paremmaksi. Olen koonnut pääosan koulutuspaketin materiaalista vuonna 2007, jonka jälkeen olen päivittänyt koulutuspakettia lakimuutoksista johtuen. Päivittämisen yhteydessä koulutuspaketti muuttuu tahtomattakin, samalla esityksestä saattaa pudota pois jotakin sellaista, minkä joku toinen haluaisi siellä olevan. Omalle materiaalilleen tulee ajan saatossa sokeaksi.
Koulutustilaisuus muodostuu sekä koulutuspaketista että omasta opetustavastani. Halusin kehittää kumpaakin osa-aluetta paremmaksi. Mielestäni koulutuspakettia ja opetusta voi vain parantaa kysymällä ehdotuksia koulutettavilta. Koulutettavilla on yleisesti erittäin paljon tiedostamatonta tietoa, jota pystytään hyödyntämään, kunhan tähän annetaan tilaisuus. Näihin kysymyksiin hain vastauksia koulutettavilta alkutieto- ja palautelomakkeilla. Opiskelijat saivat antaa palautetta valmiiksi annettuihin kysymyksiin. Tämän lisäksi opiskelijat saivat antaa palautetta omin sanoin.
Ennen koulutilaisuuden alkua opiskelijat täyttivät alkutietokyselyn. Tämän lomakkeen tarkoitus oli virittää kuuntelijat opetettavaan aiheeseen. Samalla he saivat omin sanoin kertoa mitä asioita he pitivät tärkeinä, mihin asioihin he halusivat keskittyä ja mitä he odottavat tulevalta koulutukselta.
Kehityshankkeeseen liittyviä koulutustilaisuuksia järjestettiin Seinäjoella, Tampereella ja Tampereen, Poliisiammattikorkeakoululla. Näihin koulutustilaisuuksiin osallistui yhteensä 68 henkilöä, joiden täyttämät alkutieto- ja palautelomakkeet muodostivat kehityshankkeeni havaintomateriaalin.