Erikoismarjatilan toiminnan laajentaminen matkailusektorille : liiketoimintasuunnitelma - case: Tackork Marjat & Vihannekset
Andersson, Satu (2010)
Andersson, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916090
Tiivistelmä
Vuonna 2003 perustettu maanviljely-yritys Reemark Ab, Tackork Marjat & Vihannekset, profiloituu alkututuotantoyrityksen lisäksi myös maaseutumatkailuyritykseksi. Jotta näin voi tapahtua, on yrityksen toiminnan muutosta tarkasteltava monista näkökulmista. Tätä muutosta auttamaan työ on tehty liiketoimintasuunnitelman muotoon, johon on lisätty markkinoinnillisia ratkaisuja. Yritys sijaitsee Länsi-Turunmaalla Nauvossa, Saariston rengastien varrella. Sijaintinsa vuoksi yrityksellä on hyvät edellytykset saavuttaa Saariston rengastien kiertäjät sekä alueen kesävieraat. Työtä varten jaettiin kysely matkailureitillä liikkuville pyöräilijöille ja motoristeille. Vastausten perusteella kehitetään yrityksen markkinointia matkailija-ystävällisempään suuntaan.
Kyselyn tulokset paljastavat, että markkinointia on kohdennettava erityisesti matkailijoille. Ei riitä, että paikallislehdissä ja paikallisradiossa on juttuja yrityksen toiminnasta, vaan on laajennettava muihin foorumeihin. Tila viljelee erikoismarjoja, eli marjoja, joita Suomessa viljelee hyvin harva tila, ja niillä tiloilla viljelyalat ovat suhteessa Tackorkin tilaan todella pienet. Tämän vuoksi tietoisuuden lisääminen viljeltävistä kasveista on ensisijainen tehtävä, ja toinen suuri ponnistus on tehdä marjatilasta houkutteleva ja elämyksellinen matkailijoille. Tämä tarkoittaa tilamyymälän ohella opastettuja puutarhakierroksia infopaketteineen sekä kahvilatoiminnan aloittamista. Laadun on koko ajan pysyttävä korkeana myös matkailupalveluissa, sillä muuten luottamus viljeltyihin korkealuokkaisiin tuotteisiin saattaa laskea.
Yrityskuvan rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista paitsi yrittäjältä itseltään, myös työntekijöiltä. Tackorkin tilan toivottava yrityskuva asiakkailleen on olla siisti, helppokulkuinen maatila, joka tarjoaa erikoisuuksia kävijöilleen. Tähän tähdätään markkinoinnilla, yleisellä positiivisuudella, avoimuudella ja jatkuvalla tuotekehityksellä.
Kyselyn tulokset paljastavat, että markkinointia on kohdennettava erityisesti matkailijoille. Ei riitä, että paikallislehdissä ja paikallisradiossa on juttuja yrityksen toiminnasta, vaan on laajennettava muihin foorumeihin. Tila viljelee erikoismarjoja, eli marjoja, joita Suomessa viljelee hyvin harva tila, ja niillä tiloilla viljelyalat ovat suhteessa Tackorkin tilaan todella pienet. Tämän vuoksi tietoisuuden lisääminen viljeltävistä kasveista on ensisijainen tehtävä, ja toinen suuri ponnistus on tehdä marjatilasta houkutteleva ja elämyksellinen matkailijoille. Tämä tarkoittaa tilamyymälän ohella opastettuja puutarhakierroksia infopaketteineen sekä kahvilatoiminnan aloittamista. Laadun on koko ajan pysyttävä korkeana myös matkailupalveluissa, sillä muuten luottamus viljeltyihin korkealuokkaisiin tuotteisiin saattaa laskea.
Yrityskuvan rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista paitsi yrittäjältä itseltään, myös työntekijöiltä. Tackorkin tilan toivottava yrityskuva asiakkailleen on olla siisti, helppokulkuinen maatila, joka tarjoaa erikoisuuksia kävijöilleen. Tähän tähdätään markkinoinnilla, yleisellä positiivisuudella, avoimuudella ja jatkuvalla tuotekehityksellä.