Facebookista menestykseen : Case: Detrian Facebook kampanja
Mörsäri, Matti (2010)
Mörsäri, Matti
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016294
Tiivistelmä
Mörsäri, Matti 2010. Facebookista menestykseen. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 46.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Detria Oy. Detria on järjestänyt keväällä 2010 Facebookissa Relaxant Animal – Eläinten hyvinvoinnin puolesta hyväntekeväisyyskampanjan. Työni tutkimusongelmana on selvittää, miten kampanja on vaikuttanut Detrian maineeseen, imagoon ja brändiin. Lisäksi selvitän myös, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa ja miten niillä voidaan saada taloudellista hyötyä.
Tutkimukseni on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on tapaustutkimus Detrian Facebook -kampanjasta, jossa tarkastellaan sivuston seinälle kirjoitettuja kommentteja 12.4. – 30.9.2010. Tutkimusotteena on käytetty narratiivista eli kerronnallista analyysiä, koska tarkoituksena on tutkia ja analysoida ihmisten tuntemuksia ja ajatuksia.
Tutkimuksessa on tarkasteltu yli 750 kommenttia. Kommentit on jaoteltu neljään eri kategoriaan, jotka ovat: maine ja imago, brändi ja tuote, mielipiteet kampanjasta ja muut kommentit.
Facebook -yhteisössä olleiden kommenttien perusteella voidaan todeta, että maineen ja imagon kehityksen sekä brändin ja tuotteen tunnettuuden osalta Detrian kampanja oli menestys. Sosiaalisen median hyödyntämisestä liiketoiminnassa ja sen hyödyistä voidaan todeta, että tunnetuimpien palveluiden, kuten Wikipedian innovatiivisella käytöllä voidaan saada paljon aikaan.
Asiasanat: Internet, sosiaalinen media, Facebook, brändi
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Detria Oy. Detria on järjestänyt keväällä 2010 Facebookissa Relaxant Animal – Eläinten hyvinvoinnin puolesta hyväntekeväisyyskampanjan. Työni tutkimusongelmana on selvittää, miten kampanja on vaikuttanut Detrian maineeseen, imagoon ja brändiin. Lisäksi selvitän myös, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa ja miten niillä voidaan saada taloudellista hyötyä.
Tutkimukseni on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on tapaustutkimus Detrian Facebook -kampanjasta, jossa tarkastellaan sivuston seinälle kirjoitettuja kommentteja 12.4. – 30.9.2010. Tutkimusotteena on käytetty narratiivista eli kerronnallista analyysiä, koska tarkoituksena on tutkia ja analysoida ihmisten tuntemuksia ja ajatuksia.
Tutkimuksessa on tarkasteltu yli 750 kommenttia. Kommentit on jaoteltu neljään eri kategoriaan, jotka ovat: maine ja imago, brändi ja tuote, mielipiteet kampanjasta ja muut kommentit.
Facebook -yhteisössä olleiden kommenttien perusteella voidaan todeta, että maineen ja imagon kehityksen sekä brändin ja tuotteen tunnettuuden osalta Detrian kampanja oli menestys. Sosiaalisen median hyödyntämisestä liiketoiminnassa ja sen hyödyistä voidaan todeta, että tunnetuimpien palveluiden, kuten Wikipedian innovatiivisella käytöllä voidaan saada paljon aikaan.
Asiasanat: Internet, sosiaalinen media, Facebook, brändi