Ruoka-allergiaa tai astmaa sairastava leikki-ikäinen lapsi päivähoidossa
Tiura, Katariina; Mattila, Kaisa (2010)
Tiura, Katariina
Mattila, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916261
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli järjestää Tampereen kaupungin ylläpitämän Amurin päiväkodin henkilökunnalle 3 sisällöllisesti samanlaista koulutusta leikki-ikäisen lapsen ruoka-allergiasta ja astmasta. Työn tavoitteena oli tarjota henkilökunnalle tietoa ruoka-allergiasta ja astmasta sekä tarjota mahdollisuus ammattitaitonsa kehittämiseen lapsen turvallisen hoidon toteuttajina. Kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla loimme perustan koulutuksen suunnittelulle ja toteutukselle.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallisena osuutena järjestimme viikon aikana kolme sisällöllisesti samanlaista koulutusta Amurin päiväkodin henkilökunnalle. Teimme alkukartoituskyselyn päiväkodin henkilökunnalle, jonka perusteella painotimme heidän toivomiaan asioita. Erityisesti ruoka-allergiaan ja astmaan liittyvät ensiaputilanteet nousivat henkilökunnan toiveissa esille. Kävimme läpi sekä ruoka-allergiaan, että astmaan liittyviä keskeisimpiä asioita ja pyrimme tuomaan niiden muuttunutta hoitoa esille. Koulutuksen aikana kävimme läpi aiheisiin liittyviä ensiaputilanteita läpi ja näytimme kuinka niihin liittyvä lääkkeenantovälineistö toimii. Nämä välineet jäivät päiväkotiin viikon ajaksi, jotta henkilökunta sai harjoitella lääkkeenantoa ja tutustua välineisiin. Koulutuksemme tarkoituksena oli lisätä turvallisuutta ruoka-allergiaa ja astmaa sairastavan lapsen hoidossa, koska nämä sairaudet voivat olla väärin hoidettuina hengenvaarallisia. Toisena näkökulmana oli allergisten sairauksien muuttuneen hoidon esille tuominen ja niin kutsutun allergiapelon lievittäminen.
Koulutuksesta saamamme palautteen perusteella voimme todeta, että suurin osa koulutukseen osallistuneesta henkilökunnasta koki koulutuksen hyödylliseksi .
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallisena osuutena järjestimme viikon aikana kolme sisällöllisesti samanlaista koulutusta Amurin päiväkodin henkilökunnalle. Teimme alkukartoituskyselyn päiväkodin henkilökunnalle, jonka perusteella painotimme heidän toivomiaan asioita. Erityisesti ruoka-allergiaan ja astmaan liittyvät ensiaputilanteet nousivat henkilökunnan toiveissa esille. Kävimme läpi sekä ruoka-allergiaan, että astmaan liittyviä keskeisimpiä asioita ja pyrimme tuomaan niiden muuttunutta hoitoa esille. Koulutuksen aikana kävimme läpi aiheisiin liittyviä ensiaputilanteita läpi ja näytimme kuinka niihin liittyvä lääkkeenantovälineistö toimii. Nämä välineet jäivät päiväkotiin viikon ajaksi, jotta henkilökunta sai harjoitella lääkkeenantoa ja tutustua välineisiin. Koulutuksemme tarkoituksena oli lisätä turvallisuutta ruoka-allergiaa ja astmaa sairastavan lapsen hoidossa, koska nämä sairaudet voivat olla väärin hoidettuina hengenvaarallisia. Toisena näkökulmana oli allergisten sairauksien muuttuneen hoidon esille tuominen ja niin kutsutun allergiapelon lievittäminen.
Koulutuksesta saamamme palautteen perusteella voimme todeta, että suurin osa koulutukseen osallistuneesta henkilökunnasta koki koulutuksen hyödylliseksi .