Tuntematon tutuksi : Perehdytyskansio Vanhamäen lastenkotiin saapuville lapsille ja nuorille
Lehikoinen, Jutta; Väänänen, Heidi (2010)
Lehikoinen, Jutta
Väänänen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315179
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lehikoinen, Jutta & Väänänen, Heidi.
Tuntematon tutuksi - Perehdytyskansio Vanhamäen lastenkotiin saapuville lapsille ja nuorille. 78 sivua, 4 liitettä. Pieksämäki, syksy 2010.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) / Sosionomi + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa käyttökelpoinen perehdytyskansio Vanhamäen lastenkotiin avohuollon tukitoimena tai huostaan otettuina saapuville lapsille ja nuorille. Tavoitteena oli tehdä perehdytyskansiosta lastenkodin tarpeita vastaava työväline työntekijöille uusien lasten ja nuorten perehdytyksen avuksi. Perehdytyskansion tavoitteena oli myös muuttaa lasten ja nuorten mahdollisesti pelottavia mielikuvia lastenkodista mukavaan, huolehtivaan ja rakastavaan lastenkotiin. Perehdytyskansio rakennettiin työyhteisön toiveiden ja asiantuntijuuden pohjalta. Perehdytyskansioon koottiin olennainen lastenkodin uusia tulokkaita koskeva tieto. Kansiossa käytettiin kohderyhmän laajasta ikäjakaumasta johtuen paljon itse otettuja valokuvia selventämään perehdytyskansion tarkoitusta. Kohderyhmään kuuluivat lapset 0 -12 vuotiaaksi sekä nuoret 12 ikävuodesta ylöspäin. Perehdytyskansiossa esiteltiin Vanhamäen lastenkodin tiloja, tapoja ja toimintaa sekä myös Suonenjoen kaupungin tarjoamia harrastusmahdollisuuksia. Kansiosta tehtiin tarkoituksenmukaisesti selkeä, ytimekäs ja looginen, jotta se olisi mukava ja helppo apuväline lasten ja nuorten vastaanottamiseksi.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa pyritään käsittelemään niitä asioita, jotka tukevat perehdytyskansion rakentamista, esimerkiksi perehdyttämistä sekä lastensuojelua. Lisäksi raportissa käydään läpi koko opinnäytetyöprosessia, sen tuomia haasteita ja oppimiskokemuksia. Raportissa arvioidaan myös prosessin alussa asettamiemme tavoitteiden toteutumista sekä omaa työskentelyämme prosessin aikana.
Saadun palautteen ja oman arvioinnin perusteella perehdytyskansio oli onnistunut kokonaisuus. Jatkossa perehdytyskansiota tullaan käyttämään työvälineenä Vanhamäen lastenkodin arjessa.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytyskansio, produktio, lastenkoti, lastensuojelu, sijaishuolto
Lehikoinen, Jutta & Väänänen, Heidi.
Tuntematon tutuksi - Perehdytyskansio Vanhamäen lastenkotiin saapuville lapsille ja nuorille. 78 sivua, 4 liitettä. Pieksämäki, syksy 2010.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) / Sosionomi + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa käyttökelpoinen perehdytyskansio Vanhamäen lastenkotiin avohuollon tukitoimena tai huostaan otettuina saapuville lapsille ja nuorille. Tavoitteena oli tehdä perehdytyskansiosta lastenkodin tarpeita vastaava työväline työntekijöille uusien lasten ja nuorten perehdytyksen avuksi. Perehdytyskansion tavoitteena oli myös muuttaa lasten ja nuorten mahdollisesti pelottavia mielikuvia lastenkodista mukavaan, huolehtivaan ja rakastavaan lastenkotiin. Perehdytyskansio rakennettiin työyhteisön toiveiden ja asiantuntijuuden pohjalta. Perehdytyskansioon koottiin olennainen lastenkodin uusia tulokkaita koskeva tieto. Kansiossa käytettiin kohderyhmän laajasta ikäjakaumasta johtuen paljon itse otettuja valokuvia selventämään perehdytyskansion tarkoitusta. Kohderyhmään kuuluivat lapset 0 -12 vuotiaaksi sekä nuoret 12 ikävuodesta ylöspäin. Perehdytyskansiossa esiteltiin Vanhamäen lastenkodin tiloja, tapoja ja toimintaa sekä myös Suonenjoen kaupungin tarjoamia harrastusmahdollisuuksia. Kansiosta tehtiin tarkoituksenmukaisesti selkeä, ytimekäs ja looginen, jotta se olisi mukava ja helppo apuväline lasten ja nuorten vastaanottamiseksi.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa pyritään käsittelemään niitä asioita, jotka tukevat perehdytyskansion rakentamista, esimerkiksi perehdyttämistä sekä lastensuojelua. Lisäksi raportissa käydään läpi koko opinnäytetyöprosessia, sen tuomia haasteita ja oppimiskokemuksia. Raportissa arvioidaan myös prosessin alussa asettamiemme tavoitteiden toteutumista sekä omaa työskentelyämme prosessin aikana.
Saadun palautteen ja oman arvioinnin perusteella perehdytyskansio oli onnistunut kokonaisuus. Jatkossa perehdytyskansiota tullaan käyttämään työvälineenä Vanhamäen lastenkodin arjessa.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytyskansio, produktio, lastenkoti, lastensuojelu, sijaishuolto