Perehdytyskansio Sokos Hotel Koljonvirran vastaanottoon
Kivioja, Heli; Jokela, Marjut (2010)
Kivioja, Heli
Jokela, Marjut
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016468
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli perehtyä oppimiseen ja perehdyttämiseen sekä tuottaa toimiva perehdytyskansio toimeksiantajalle Iisalmen Sokos Hotel Koljonvirtaan. Perehdytyskansion tavoitteena on helpottaa uuden tulokkaan perehdyttämistä hotellin vastaanoton työtehtäviin sekä olla jo talossa olevien työntekijöiden työn tukena. Prosessin aikana kehitettiin perehdytyskansion lisäksi myös opas perehdyttäjälle. Perehdyttäjänopas sisältää perehdyttämisen tarkistuslistan sekä perehdytettävälle annettavan palautelomakkeen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva perehdytyskansio, jota apuna käyttäen uusi työntekijä oppii mahdollisimman tehokkaasti uudet asiat. Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyöraportista, jossa käsitellään oppimista ja perehdyttämistä, sekä toimeksiantajalle toteutetusta perehdytyskansiosta, joka sisältää perehdytyskansion ja oppaan perehdyttäjälle.
Materiaaleja opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin pääasiassa oppimista ja perehdyttämistä koskevasta kirjallisuudesta sekä hieman Internetistä. Aineistoa opinnäytetyön tuotteen toteutukseen saatiin tekemällä laadulliset kyselylomakkeet vastaanoton työntekijöille ja hotellipäällikölle sekä haastattelemalla hotellipäällikköä. Kirjallista aineistoa tuotetta varten kerättiin vastaanotossa olevista oppaista ja ohjeista sekä erilaisista kirjallisuuslähteistä.
Kyselylomakkeiden tuloksista ja hotellipäällikön haastattelusta selvisi perehdyttämisen merkitys ja perehdytyskansion käytännöllisyys. Koska Sokos Hotel Koljonvirran vastaanotossa ei ole aikaisempaa perehdytyskansiota, koki jokainen sen tulevan tarpeeseen ja helpottamaan uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Perehdytyskansio on koottu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti sisältämään yleiset perustiedot yrityksestä sekä tarkemmat työtehtävät ja ohjeet eri tilanteisiin.
Materiaaleja opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin pääasiassa oppimista ja perehdyttämistä koskevasta kirjallisuudesta sekä hieman Internetistä. Aineistoa opinnäytetyön tuotteen toteutukseen saatiin tekemällä laadulliset kyselylomakkeet vastaanoton työntekijöille ja hotellipäällikölle sekä haastattelemalla hotellipäällikköä. Kirjallista aineistoa tuotetta varten kerättiin vastaanotossa olevista oppaista ja ohjeista sekä erilaisista kirjallisuuslähteistä.
Kyselylomakkeiden tuloksista ja hotellipäällikön haastattelusta selvisi perehdyttämisen merkitys ja perehdytyskansion käytännöllisyys. Koska Sokos Hotel Koljonvirran vastaanotossa ei ole aikaisempaa perehdytyskansiota, koki jokainen sen tulevan tarpeeseen ja helpottamaan uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Perehdytyskansio on koottu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti sisältämään yleiset perustiedot yrityksestä sekä tarkemmat työtehtävät ja ohjeet eri tilanteisiin.