Matkalla Mun Rajoihin : nuorten kokemuksia Amnestyn kampanjasta
Nykänen, Sini; Pehkonen, Tanja (2010)
Nykänen, Sini
Pehkonen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016396
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia Amnestyn Mun Rajat –koulutuksesta. Koulutus haastaa nuoria pohtimaan henkilökohtaisen reviirin määrittelyä sekä toisten yksityisyyden kunnioittamista. Selvitimme millaisia valmiuksia nuorilla on suhteessa seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen ja kuinka he haluaisivat tällaisia asioita käsiteltävän. Tarkoituksenamme oli tuottaa ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalille koulutuksen kehittämistä palvelevaa tutkimustietoa.
Työmme on laadullinen tutkimus, jonka teoriana on Lawrence Kohlbergin moraalikasvatusteoria. Valitsimme tämän teoriaksi, koska Mun Rajat -koulutus pyrkii vaikuttamaan nuorten arvoihin ja moraalikäsityksiin. Haastattelimme koulutukseen osallistuneita nuoria Helsingin palvelualojen oppilaitoksessa toukokuussa 2010. Toteutimme haastattelut kahtena eri ryhmähaastatteluna, joihin molempiin osallistui neljä nuorta. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua.
Haastatteluissamme oli viisi teemaa: itsemääräämisoikeus, suvaitsevaisuus, kiusaaminen ja nimittely, oma vastuu ja vaikutusmahdollisuudet sekä koulutuksen arviointi. Haastatteluista ilmeni, että nuoret olivat sisäistäneet selkeitä ajattelumalleja liittyen toisen itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen, nimittelyyn sekä omien rajojen määrittelyyn. Nuoret eivät aivan täysin tiedostaneet mitä seksuaalinen itsemääräämisoikeus tarkoittaa, mutta olivat luoneet siihen liittyviä selkeitä käyttäytymissääntöjä. Nuoret kertoivat haluavansa toiminnallisia harjoituksia ja vuorovaikutteista keskustelua kouluttajan kanssa. Haastateltavat eivät kuitenkaan enää kokeneet olevansa koulutuksen kohderyhmää, vaan koulutus tulisi heidän mielestään suunnata nuoremmille.
Nuorten moraalisessa ajattelussa oli vielä kehitettävää, nuoret eivät tiedostaneet tätä itse. Siksi on tärkeää, että moraalisia kysymyksiä käsitellään nuorten kanssa. Opetuksessa tulee tähdätä ymmärrykseen, pelkkä ohjeistus ja valistus eivät riitä. Nuorilla
tulee olla oikeus vaikuttaa heitä koskeviin suunnitelmiin ja päätöksiin seksuaaliasioissa.
Työmme on laadullinen tutkimus, jonka teoriana on Lawrence Kohlbergin moraalikasvatusteoria. Valitsimme tämän teoriaksi, koska Mun Rajat -koulutus pyrkii vaikuttamaan nuorten arvoihin ja moraalikäsityksiin. Haastattelimme koulutukseen osallistuneita nuoria Helsingin palvelualojen oppilaitoksessa toukokuussa 2010. Toteutimme haastattelut kahtena eri ryhmähaastatteluna, joihin molempiin osallistui neljä nuorta. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua.
Haastatteluissamme oli viisi teemaa: itsemääräämisoikeus, suvaitsevaisuus, kiusaaminen ja nimittely, oma vastuu ja vaikutusmahdollisuudet sekä koulutuksen arviointi. Haastatteluista ilmeni, että nuoret olivat sisäistäneet selkeitä ajattelumalleja liittyen toisen itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen, nimittelyyn sekä omien rajojen määrittelyyn. Nuoret eivät aivan täysin tiedostaneet mitä seksuaalinen itsemääräämisoikeus tarkoittaa, mutta olivat luoneet siihen liittyviä selkeitä käyttäytymissääntöjä. Nuoret kertoivat haluavansa toiminnallisia harjoituksia ja vuorovaikutteista keskustelua kouluttajan kanssa. Haastateltavat eivät kuitenkaan enää kokeneet olevansa koulutuksen kohderyhmää, vaan koulutus tulisi heidän mielestään suunnata nuoremmille.
Nuorten moraalisessa ajattelussa oli vielä kehitettävää, nuoret eivät tiedostaneet tätä itse. Siksi on tärkeää, että moraalisia kysymyksiä käsitellään nuorten kanssa. Opetuksessa tulee tähdätä ymmärrykseen, pelkkä ohjeistus ja valistus eivät riitä. Nuorilla
tulee olla oikeus vaikuttaa heitä koskeviin suunnitelmiin ja päätöksiin seksuaaliasioissa.