Löytyykö ohjausta? : Selvitys Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijoiden psykososiaalisen tuen tarpeesta ja saannista.
Tolvanen, Anu (2010)
Tolvanen, Anu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016438
Tiivistelmä
Tekijä(t): Tolvanen, Anu
Opinnäytetyön nimi: Löytyykö ohjausta? - Selvitys Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijoiden psykososiaalisen tuen tarpeesta ja saannista.
Sivuja (+liitteitä): 41(+9)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kokevatko Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijat tarvitsevansa psykososiaalista sekä sosiaalista tukea omalta sosiaaliselta verkostoltaan tai koulunsa henkilökunnan sekä muiden opiskelijoiden taholta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosuus kulkee rinnalla työssä koko ajan. Teoriaosuudessa käsitellään psykososiaalisen sekä sosiaalisen tuen eri muotoja, kuten emotionaalista ja tiedollista tukea. Myös vertaistukea ja tutortoimintaa käsitellään työssä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksessa, jossa opiskelijat saivat vastata kyselyyn, mikäli he kokivat vastaamisen aiheelliseksi.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tutkimustulokset osoittavat sen, että opiskelijat kokevat psykososiaalisen tuen saatavuuden olevan melko vaihtelevaa eri ihmisten ja asioiden osalta. Kuitenkin opiskelijat kokevat, että tuen saanti ei aina ole helppoa tai keskusteluista ei aina koeta olevan hyötyä. Sosiaalista tukea opiskelijat kaipaavat eniten koulunsa henkilökunnalta sekä muilta opiskelijoilta.
Johtopäätökset:
Kyselyyn vastaajien määrästä voidaan päätellä, että psykososiaalinen tuki ja opiskelijoiden hyvinvointi ei tunnu olevan opiskelijoille itselleen kovinkaan tärkeää. Myös koulun henkilökunnan, muiden opiskelijoiden ja opiskelijoiden sosiaalisen verkoston mielestä psykososiaalinen tuki ei ole tärkeimpien asioiden listalla, ainakaan tämän kyselyn perusteella.
Asiasanat: Psykososiaalinen tuki, sosiaalinen tuki, vertaistuki, emotionaalinen tuki ja tiedollinen tuki.
Opinnäytetyön nimi: Löytyykö ohjausta? - Selvitys Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijoiden psykososiaalisen tuen tarpeesta ja saannista.
Sivuja (+liitteitä): 41(+9)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kokevatko Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijat tarvitsevansa psykososiaalista sekä sosiaalista tukea omalta sosiaaliselta verkostoltaan tai koulunsa henkilökunnan sekä muiden opiskelijoiden taholta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosuus kulkee rinnalla työssä koko ajan. Teoriaosuudessa käsitellään psykososiaalisen sekä sosiaalisen tuen eri muotoja, kuten emotionaalista ja tiedollista tukea. Myös vertaistukea ja tutortoimintaa käsitellään työssä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksessa, jossa opiskelijat saivat vastata kyselyyn, mikäli he kokivat vastaamisen aiheelliseksi.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tutkimustulokset osoittavat sen, että opiskelijat kokevat psykososiaalisen tuen saatavuuden olevan melko vaihtelevaa eri ihmisten ja asioiden osalta. Kuitenkin opiskelijat kokevat, että tuen saanti ei aina ole helppoa tai keskusteluista ei aina koeta olevan hyötyä. Sosiaalista tukea opiskelijat kaipaavat eniten koulunsa henkilökunnalta sekä muilta opiskelijoilta.
Johtopäätökset:
Kyselyyn vastaajien määrästä voidaan päätellä, että psykososiaalinen tuki ja opiskelijoiden hyvinvointi ei tunnu olevan opiskelijoille itselleen kovinkaan tärkeää. Myös koulun henkilökunnan, muiden opiskelijoiden ja opiskelijoiden sosiaalisen verkoston mielestä psykososiaalinen tuki ei ole tärkeimpien asioiden listalla, ainakaan tämän kyselyn perusteella.
Asiasanat: Psykososiaalinen tuki, sosiaalinen tuki, vertaistuki, emotionaalinen tuki ja tiedollinen tuki.