Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Santeri Siilin mukana lähetystyön lähteillä : Lähetystyötä tutuksi lapsille
Turunen, Sini; Vainikka, Heidi (2010)
Lataukset:
Turunen, Sini
Vainikka, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415392
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sini Turunen & Heidi Vainikka. Santeri Siilin mukana lähetystyön lähteillä. Lähetystyötä tutuksi lapsille. Järvenpää, syksy 2010. 84 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa lähetyskasvatusmateriaalia Sotkamon seurakunnan lapsityön sekä Suomen Lähetysseuran käyttöön. Tarkoituksena oli tukea vanhempia ja Sotkamon seurakuntaa kristillisessä kasvatuksessa sekä tutustuttaa lapsia kaikkia kristittyjä koskettavaan lähetystyön tehtävään. Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Sotkamon seurakunnan lapsityön sekä Suomen Lähetysseuran kanssa.
Opinnäytetyömme käytännön toteutus tapahtui syksyn 2009 ja kevään 2010 aikana. Toteutimme tuolloin Sotkamon seurakunnan lapsityön viisivuotiaiden lasten päiväkerhoissa kuusi lähetystyöaiheista kerhokertaa sekä koko perheen toiminnallisen tapahtuman. Lähestyimme lähetystyötä neljän eri maan ja niissä tehtävän lähetystyön avulla. Käsittelemämme maat olivat Venäjä, Thaimaa, Venezuela sekä Tansania. Tutustuimme lähetystyöhön ja valitsemiimme teemoihin lasten näkökulmasta. Toimintaamme varten loimme hahmon nimeltä Santeri Siili, jonka avulla tutustutimme lapsia lähetystyöhön.
Työmme keskeisinä teoreettisina lähtökohtina olivat lähetystyö ja kristillinen kasvatus. Kasvatuksellisina taustateorioina hyödynsimme konstruktivistista oppimiskäsitystä sekä toiminnallisia oppimismenetelmiä. Kaikessa toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioimme viisivuotiaan lapsen kehitystason.
Opinnäytetyömme koostuu kahdesta osasta, teoriasta sekä lähetyskasvatusmateriaalista, jonka olemme koonneet toteuttamamme toiminnan pohjalta. Materiaali palvelee erityisesti Sotkamon seurakuntaa, sillä olemme koonneet sen heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti. Materiaali on kuitenkin sovellettavissa myös muiden seurakuntien ja lapsiryhmien tarpeiden mukaan. Tuottamamme materiaali on kaikkien luettavissa Suomen Lähetysseuran Internet-sivuilla.
Asiasanat: lähetystyö, kristillinen kasvatus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, Sotkamon seurakunta, Suomen Lähetysseura
Sini Turunen & Heidi Vainikka. Santeri Siilin mukana lähetystyön lähteillä. Lähetystyötä tutuksi lapsille. Järvenpää, syksy 2010. 84 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa lähetyskasvatusmateriaalia Sotkamon seurakunnan lapsityön sekä Suomen Lähetysseuran käyttöön. Tarkoituksena oli tukea vanhempia ja Sotkamon seurakuntaa kristillisessä kasvatuksessa sekä tutustuttaa lapsia kaikkia kristittyjä koskettavaan lähetystyön tehtävään. Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Sotkamon seurakunnan lapsityön sekä Suomen Lähetysseuran kanssa.
Opinnäytetyömme käytännön toteutus tapahtui syksyn 2009 ja kevään 2010 aikana. Toteutimme tuolloin Sotkamon seurakunnan lapsityön viisivuotiaiden lasten päiväkerhoissa kuusi lähetystyöaiheista kerhokertaa sekä koko perheen toiminnallisen tapahtuman. Lähestyimme lähetystyötä neljän eri maan ja niissä tehtävän lähetystyön avulla. Käsittelemämme maat olivat Venäjä, Thaimaa, Venezuela sekä Tansania. Tutustuimme lähetystyöhön ja valitsemiimme teemoihin lasten näkökulmasta. Toimintaamme varten loimme hahmon nimeltä Santeri Siili, jonka avulla tutustutimme lapsia lähetystyöhön.
Työmme keskeisinä teoreettisina lähtökohtina olivat lähetystyö ja kristillinen kasvatus. Kasvatuksellisina taustateorioina hyödynsimme konstruktivistista oppimiskäsitystä sekä toiminnallisia oppimismenetelmiä. Kaikessa toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioimme viisivuotiaan lapsen kehitystason.
Opinnäytetyömme koostuu kahdesta osasta, teoriasta sekä lähetyskasvatusmateriaalista, jonka olemme koonneet toteuttamamme toiminnan pohjalta. Materiaali palvelee erityisesti Sotkamon seurakuntaa, sillä olemme koonneet sen heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti. Materiaali on kuitenkin sovellettavissa myös muiden seurakuntien ja lapsiryhmien tarpeiden mukaan. Tuottamamme materiaali on kaikkien luettavissa Suomen Lähetysseuran Internet-sivuilla.
Asiasanat: lähetystyö, kristillinen kasvatus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, Sotkamon seurakunta, Suomen Lähetysseura