Hahmotelma johtajuudesta ravintola-alalla: Tutkimus kahdesta ravintolayrityksestä Varsinais-Suomessa
Toivanen, Pia (2010)
Toivanen, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014866
Tiivistelmä
Ravintolayritysten menestyminen markkinoilla ja yritysten kilpailukyvyn ylläpitäminen tarvitsee tuekseen monitaitoista johtajuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sellaisia keskeisiä asioita johtajuudessa, joita tutkittavat pitivät kilpailuetua tuovana asiana yritykselle. Opinnäytetyössä kuvataan ravintola-alaa ja alalla olevaa johtajuutta, sekä niitä tekijöitä, joita johtajalta odotetaan, jotta yritys menestyy.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ravintoloiden johtajuudesta. Työ muodostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuuteen on kerättynä aineisto johtajuuskirjallisuudesta ja ravintola-alasta. Tutkimusta varten haastateltiin 8:aa henkilöä teemahaastatteluin heinä-elokuussa 2010. Haastattelun aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaan. Haastateltavat työskentelivät 2 eri ravintolayrityksessä Varsinais-Suomessa. Ravintolat olivat kannattavasti toimivia pk-yrityksiä.
Ravintolan johtamisessa keskeisintä on kyky hoitaa monitaitoisesti työtään. Siihen sisältyvät vuorovaikutustaidot, joista kuuntelua pidettiin tärkeimpänä. Laajat ihmissuhdetaidot, esimerkiksi työntekijöiden kannustaminen ja motivointi kuuluivat johtajan työhön. Johtajan ammattitaitoa ja kokemusta, johon sisältyi esimerkkinä toimiminen sekä talouden seurantaa ja rekrytointia pidettiin tärkeinä.
Ravintolan johtajuuteen kuuluvat lisäksi yritystoiminnan sekä työntekijöiden kehittäminen. Johtajan tehtäviin kuuluvat uusien ideoiden esilletulon edistäminen yrityskulttuuriin sekä vanhojen tapojen kyseenalaistaminen. Työyhteisön tasa-arvoistuminen näkyi ravintoloiden arkipäivässä. Johtajan rehellisyyttä pidettiin tärkeimpänä luonteenlaatuna.
Tämä tutkimus antaisi viitteitä siitä, että ravintola-alan johtajuustaidoissa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot tulevat olemaan tärkeitä työyhteisön toimivuuden, menestymisen ja kehittymisen kannalta. Näitä taitoja johtajan kannattaa harjoitella ja hyödyntää yrityksensä toiminnassa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ravintoloiden johtajuudesta. Työ muodostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuuteen on kerättynä aineisto johtajuuskirjallisuudesta ja ravintola-alasta. Tutkimusta varten haastateltiin 8:aa henkilöä teemahaastatteluin heinä-elokuussa 2010. Haastattelun aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaan. Haastateltavat työskentelivät 2 eri ravintolayrityksessä Varsinais-Suomessa. Ravintolat olivat kannattavasti toimivia pk-yrityksiä.
Ravintolan johtamisessa keskeisintä on kyky hoitaa monitaitoisesti työtään. Siihen sisältyvät vuorovaikutustaidot, joista kuuntelua pidettiin tärkeimpänä. Laajat ihmissuhdetaidot, esimerkiksi työntekijöiden kannustaminen ja motivointi kuuluivat johtajan työhön. Johtajan ammattitaitoa ja kokemusta, johon sisältyi esimerkkinä toimiminen sekä talouden seurantaa ja rekrytointia pidettiin tärkeinä.
Ravintolan johtajuuteen kuuluvat lisäksi yritystoiminnan sekä työntekijöiden kehittäminen. Johtajan tehtäviin kuuluvat uusien ideoiden esilletulon edistäminen yrityskulttuuriin sekä vanhojen tapojen kyseenalaistaminen. Työyhteisön tasa-arvoistuminen näkyi ravintoloiden arkipäivässä. Johtajan rehellisyyttä pidettiin tärkeimpänä luonteenlaatuna.
Tämä tutkimus antaisi viitteitä siitä, että ravintola-alan johtajuustaidoissa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot tulevat olemaan tärkeitä työyhteisön toimivuuden, menestymisen ja kehittymisen kannalta. Näitä taitoja johtajan kannattaa harjoitella ja hyödyntää yrityksensä toiminnassa.