Kuka pelkää maahanmuuttajaa? : osallistavat menetelmät Turun ammatti-instituutin nuorten maahanmuuttajien valmistavassa koulutuksessa
Orpana, Olli-Matti (2010)
Orpana, Olli-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615881
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tehtävänä oli kokeilla käytännössä Turun ammatti-instituutin nuorten maahanmuuttajien valmistavassa koulutuksessa erilaisia osallistavia menetelmiä ja arvioida niiden toimivuutta. Toimeksiantajana kehittämistehtävässä toimi Turun ammatti-instituutti. Kohderyhmänäni olivat instituutin nuorten maahanmuuttajien valmistavan koulutuksen tekniikka-ryhmän opiskelijat. Ryhmä koostui lukukaudella 2009–2010 opiskelleista neljästätoista maahanmuuttajaoppilaasta. Osa oppilaista oli yksin Suomeen tulleita pakolaisia ja osa maahan muuttaneita siirtolaisia. Lisäksi arvioin opinnäytetyössäni käytettyjen osallistavien menetelmien toimivuutta.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu maahanmuutosta, kotouttamisesta ja osallistavista menetelmistä. Maahanmuutto-osiossa keskityn maahanmuuttoon liittyviin käsitteisiin. Kotouttamisesta kerron yleisesti sekä esittelen koulutusmahdollisuuksia, joita Turku tarjoaa vieraskielisille. Osallistaviin menetelmiin perehdyn yleisellä tasolla sekä esittelen osallistavien menetelmien taustaa ja tarkoitusta.
Toiminnallisuutta käsittelen opinnäytetyössäni toiminnallisten tuokioiden kuvauksessa. Toiminnallisia tuokioita oli yhteensä kahdeksan kappaletta, joista yksi oli toiminnallinen päivä Turun Katariinanlaaksossa. Toiminnallisten tuokioiden tarkoituksena oli tukea kotouttamista. Toiminnallisissa tuokioissa käsittelimme pääasiassa tasa-arvoa, rasismia, tulevaisuuden toiveita sekä liikuntaa. Tuokiot onnistuivat tavoitteideni mukaan ja olin niihin tyytyväinen.
Opinnäytetyön keskeisin tulos on se, että osallistuvien menetelmien avulla maahanmuuttajaopiskelijoiden opetusta ja ohjaamista voidaan kehittää ja tukea. Osallistavilla menetelmillä voidaan käsitellä niin arkisia kuin vaikeitakin aiheita toiminnallisesti. Menetelmiä käyttäessä tarvitsee vain varata tarpeeksi aikaa, sillä maahanmuuttajaopiskelijoiden kielitaito ja suomen kielen ymmärtäminen on vaihtelevaa. Ryhmän ja yksilön ohjaamisessa tulee kiinnittää huomiota selkeään kieleen ja kuuntelemiseen. Toimeksiantajan kannalta toiminnallinen opinnäytetyöni antoi tärkeää tietoa maahanmuuttajien kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu maahanmuutosta, kotouttamisesta ja osallistavista menetelmistä. Maahanmuutto-osiossa keskityn maahanmuuttoon liittyviin käsitteisiin. Kotouttamisesta kerron yleisesti sekä esittelen koulutusmahdollisuuksia, joita Turku tarjoaa vieraskielisille. Osallistaviin menetelmiin perehdyn yleisellä tasolla sekä esittelen osallistavien menetelmien taustaa ja tarkoitusta.
Toiminnallisuutta käsittelen opinnäytetyössäni toiminnallisten tuokioiden kuvauksessa. Toiminnallisia tuokioita oli yhteensä kahdeksan kappaletta, joista yksi oli toiminnallinen päivä Turun Katariinanlaaksossa. Toiminnallisten tuokioiden tarkoituksena oli tukea kotouttamista. Toiminnallisissa tuokioissa käsittelimme pääasiassa tasa-arvoa, rasismia, tulevaisuuden toiveita sekä liikuntaa. Tuokiot onnistuivat tavoitteideni mukaan ja olin niihin tyytyväinen.
Opinnäytetyön keskeisin tulos on se, että osallistuvien menetelmien avulla maahanmuuttajaopiskelijoiden opetusta ja ohjaamista voidaan kehittää ja tukea. Osallistavilla menetelmillä voidaan käsitellä niin arkisia kuin vaikeitakin aiheita toiminnallisesti. Menetelmiä käyttäessä tarvitsee vain varata tarpeeksi aikaa, sillä maahanmuuttajaopiskelijoiden kielitaito ja suomen kielen ymmärtäminen on vaihtelevaa. Ryhmän ja yksilön ohjaamisessa tulee kiinnittää huomiota selkeään kieleen ja kuuntelemiseen. Toimeksiantajan kannalta toiminnallinen opinnäytetyöni antoi tärkeää tietoa maahanmuuttajien kanssa työskentelystä.