Kerhossa on voimaa! : Kerhonohjaajakoulutusmateriaali Helsingin Mikaelin seurakuntaan
Ronkainen, Sanna (2010)
Ronkainen, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415398
Tiivistelmä
Ronkainen, Sanna. Kerhossa on voimaa! Kerhonohjaajakoulutusmateriaali Helsingin Mikaelin seurakuntaan. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2010, 56 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä koostin Helsingin Mikaelin seurakuntaan kerhonohjaajakoulutusmateriaalin, joka tukee varhaisnuorisotyöntekijöitä koulutuksen ohjaamisessa. Koulutuksen päätavoitteena oli antaa rippikoulun käyneille kerhonohjaajille riittävät tiedot ja taidot kerhon ohjaamiseen. Lisäksi koulutukseen sisältyvien säännöllisten kerhonohjaajien koulutusiltojen tarkoituksena oli tukea kerhonohjaajia. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli valmistella koulutuksesta motivoiva ja saada kerhonohjaajat sitoutumaan toimintaan aiempaa paremmin.
Koulutusmateriaalin taustatietona käytin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon varhaisnuorisotyön ja kerhotyön historiaa, tuoretta tutkimustietoa seurakuntien varhaisnuorisotyöstä sekä kerhonohjaajien kouluttamista käsittelevää kirjallisuutta. Koulutus on rakennettu konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteiden mukaisesti. Lisäksi materiaalissa on ajattelun pohjana käytetty aiheeseen liittyviä aikaisempia opinnäytetöitä sekä Poikien ja tyttöjen keskuksen valmiita kerhonohjaajakoulutusmateriaaleja.
Tarve kerhonohjaajakoulutusmateriaalille ilmeni keväällä 2009. Saman vuoden syksystä eteenpäin osallistuin Helsingin Mikaelin seurakunnan kerhonohjaajakoulutukseen, jotta saisin kokonaiskuvan koulutuksen tilanteesta ja sisällöstä. Keväällä 2010 keräsin silloisilta kerhonohjaajilta palautetta heidän saamastaan koulutuksesta ja kesän aikana valmistelin uuden materiaalin palautteen ja lähdemateriaalin avulla. Koulutus otettiin käyttöön syksyllä 2010 ja olin siinä mukana opinnäytetyön palautukseen asti.
Varhaisnuorisotyöntekijöiltä saadun palautteen perusteella opinnäytetyönä tekemäni koulutusmateriaali oli tarpeellinen ja tulee konkreettisesti Helsingin Mikaelin seurakunnan käyttöön. Myös syksyllä 2010 koulutuksen aloittaneilta kerhonohjaajilta kerätty palaute oli positiivista sekä kannustavaa ja uskon, että koulutuksesta on ollut heille hyötyä kerhonohjaajaksi kasvamisessa.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä koostin Helsingin Mikaelin seurakuntaan kerhonohjaajakoulutusmateriaalin, joka tukee varhaisnuorisotyöntekijöitä koulutuksen ohjaamisessa. Koulutuksen päätavoitteena oli antaa rippikoulun käyneille kerhonohjaajille riittävät tiedot ja taidot kerhon ohjaamiseen. Lisäksi koulutukseen sisältyvien säännöllisten kerhonohjaajien koulutusiltojen tarkoituksena oli tukea kerhonohjaajia. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli valmistella koulutuksesta motivoiva ja saada kerhonohjaajat sitoutumaan toimintaan aiempaa paremmin.
Koulutusmateriaalin taustatietona käytin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon varhaisnuorisotyön ja kerhotyön historiaa, tuoretta tutkimustietoa seurakuntien varhaisnuorisotyöstä sekä kerhonohjaajien kouluttamista käsittelevää kirjallisuutta. Koulutus on rakennettu konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteiden mukaisesti. Lisäksi materiaalissa on ajattelun pohjana käytetty aiheeseen liittyviä aikaisempia opinnäytetöitä sekä Poikien ja tyttöjen keskuksen valmiita kerhonohjaajakoulutusmateriaaleja.
Tarve kerhonohjaajakoulutusmateriaalille ilmeni keväällä 2009. Saman vuoden syksystä eteenpäin osallistuin Helsingin Mikaelin seurakunnan kerhonohjaajakoulutukseen, jotta saisin kokonaiskuvan koulutuksen tilanteesta ja sisällöstä. Keväällä 2010 keräsin silloisilta kerhonohjaajilta palautetta heidän saamastaan koulutuksesta ja kesän aikana valmistelin uuden materiaalin palautteen ja lähdemateriaalin avulla. Koulutus otettiin käyttöön syksyllä 2010 ja olin siinä mukana opinnäytetyön palautukseen asti.
Varhaisnuorisotyöntekijöiltä saadun palautteen perusteella opinnäytetyönä tekemäni koulutusmateriaali oli tarpeellinen ja tulee konkreettisesti Helsingin Mikaelin seurakunnan käyttöön. Myös syksyllä 2010 koulutuksen aloittaneilta kerhonohjaajilta kerätty palaute oli positiivista sekä kannustavaa ja uskon, että koulutuksesta on ollut heille hyötyä kerhonohjaajaksi kasvamisessa.