Kevyen liikenteen suunnittelu osana yhdyskuntasuunnittelua
Hellgrén, Heidi (2010)
Hellgrén, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515527
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena on kevyen liikenteen suunnittelu osana yhdyskuntasuunnittelua. Liikunta on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Kevyen liikenteen väylät toimivat monille liikuntapaikkoina. Arkiliikunnan mahdollistaminen kaikille yhdyskunnan jäsenille ilmaiseksi on välttämätöntä ja myös kannattavaa yhteiskuntatalouden näkökulmasta. Kevyen liikenteen väylät tulisi tunnistaa osana jokapäiväistä liikuntaympäristöä.
Työssä käytiin läpi kaavoituksen ja kevyen liikenteen suunnittelun perusperiaatteet sekä yhdyskuntasuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia kevyen liikenteen lisäämiseen. Kevyen liikenteen suunnittelu alkaa jo kaavoitusvaiheessa. Yleiskaavatasolla suunnitellaan kevyen liikenteen reittien yhteystarpeita. Asemakaavoituksessa laaditaan liikennesuunnittelun kanssa yhteistyössä toimivia kevyen liikenteen ratkaisuja.
Lisäksi tarkasteltiin liikkujien tarpeiden huomioimista kevyen liikenteen väylien suunnittelussa. Liikkujia on paljon erilaisia ja kaikkien tarpeet tulee huomioida kevyen liikenteen väyliä suunniteltaessa. Kaikkia liikkujaryhmiä palveleva ja turvallinen liikuntaympäristö takaa kevyen liikenteen käytön suosion.
Työssä tutustuttiin lähemmin Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun pyöräilysuunnitelmaan ja Helsingin ensimmäisiin yksisuuntaisiin pyöräkaistoihin ja pyörätaskuihin.
Helsinki panostaa kevyen liikenteen sujuvuuteen rakentamalla pyöräkaistoja ja -taskuja, jolloin jalankululle jää oma tilansa. Rakentaminen aloitettiin keskustasta, jossa tarve on suurin käyttäjämäärien paljouden takia. Kummankin liikkujaryhmän turvallisuus paranee tiojen erottelussa.
Työssä käytiin läpi kaavoituksen ja kevyen liikenteen suunnittelun perusperiaatteet sekä yhdyskuntasuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia kevyen liikenteen lisäämiseen. Kevyen liikenteen suunnittelu alkaa jo kaavoitusvaiheessa. Yleiskaavatasolla suunnitellaan kevyen liikenteen reittien yhteystarpeita. Asemakaavoituksessa laaditaan liikennesuunnittelun kanssa yhteistyössä toimivia kevyen liikenteen ratkaisuja.
Lisäksi tarkasteltiin liikkujien tarpeiden huomioimista kevyen liikenteen väylien suunnittelussa. Liikkujia on paljon erilaisia ja kaikkien tarpeet tulee huomioida kevyen liikenteen väyliä suunniteltaessa. Kaikkia liikkujaryhmiä palveleva ja turvallinen liikuntaympäristö takaa kevyen liikenteen käytön suosion.
Työssä tutustuttiin lähemmin Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun pyöräilysuunnitelmaan ja Helsingin ensimmäisiin yksisuuntaisiin pyöräkaistoihin ja pyörätaskuihin.
Helsinki panostaa kevyen liikenteen sujuvuuteen rakentamalla pyöräkaistoja ja -taskuja, jolloin jalankululle jää oma tilansa. Rakentaminen aloitettiin keskustasta, jossa tarve on suurin käyttäjämäärien paljouden takia. Kummankin liikkujaryhmän turvallisuus paranee tiojen erottelussa.