Myynninjohtamisesta kohti valmentavaa johtamista
Heiskanen, Sanna (2019)
Heiskanen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316723
Tiivistelmä
Myynninjohtaminen on yrityksen menestyksen kannalta merkityksellistä, sillä erinomaisesti johdettu myynti varmistaa kilpailukyvyn ja luo positiivisen kult-tuurin yrityksessä. Kehittämishankkeessa tutkittiin valmentavaa myyntijohta-mista, myynninjohtamisen keinoja sekä myynninjohtajalta vaadittavia ominai-suuksia. Tarkoituksena oli vahvistaa Tmi Sannahin osaamista, jotta yritys voi tulevaisuudessa tarjota valmennuspalveluita PK-sektorin yrityksille.
Tietoperustassa käsitellään myynninjohtamista ja valmentavaa johtamista, kehittämishankkeiden tekemistä yleensä sekä innovatiivista ajattelua. Kehit-tämishanketta lähestytään laadullisella tutkimusotteella, menetelminä käyte-tään erilaisia workshopeja ja aivoriihityöskentelyä.
Kehittämishankkeen tulokset kuvattiin mielikuvakarttoina. Niitä testattiin ete-läsuomalaisella startup -yrityksellä. Samalla kehitettiin yrityksen osaamista myynninjohtamisen suhteen. Tulokset osoittavat, että myynninjohtamisen ja valmentamisen keinot ovat samankaltaisia pienissä ja keskisuurissa yrityksis-sä kuin isoissa yrityksissä. Tavoitteiden asettamista, seurantaa ja riittävää mo-tivaatiota tarvitaan, jotta myyntityötä tekevät henkilöt saavuttavat parhaan mahdollisen tuloksen. Myynninjohtajan tulee olla sosiaalisesti lahjakas ja omata hyvät vuorovaikutustaidot.
Tietoperustassa käsitellään myynninjohtamista ja valmentavaa johtamista, kehittämishankkeiden tekemistä yleensä sekä innovatiivista ajattelua. Kehit-tämishanketta lähestytään laadullisella tutkimusotteella, menetelminä käyte-tään erilaisia workshopeja ja aivoriihityöskentelyä.
Kehittämishankkeen tulokset kuvattiin mielikuvakarttoina. Niitä testattiin ete-läsuomalaisella startup -yrityksellä. Samalla kehitettiin yrityksen osaamista myynninjohtamisen suhteen. Tulokset osoittavat, että myynninjohtamisen ja valmentamisen keinot ovat samankaltaisia pienissä ja keskisuurissa yrityksis-sä kuin isoissa yrityksissä. Tavoitteiden asettamista, seurantaa ja riittävää mo-tivaatiota tarvitaan, jotta myyntityötä tekevät henkilöt saavuttavat parhaan mahdollisen tuloksen. Myynninjohtajan tulee olla sosiaalisesti lahjakas ja omata hyvät vuorovaikutustaidot.