Murre ja salainen tehtävä : Rauman kehittäminen perhematkailukohteena uuden matkailutuotteen avulla
Vuorisalo, Maria; Tapala, Essi (2010)
Vuorisalo, Maria
Tapala, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116510
Tiivistelmä
Tämän pääasiassa toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Rauman suosiota perhematkailukohteena. Kaupungin matkailutarjonnassa on kehittämistarvetta nimenomaan lapsille suunnatuissa tuotteissa, joten tavoitteeseen pyritään suunnittelemalla uusi lapsille suunnattu matkailutuote. Tuotekokonaisuudessa keskeisessä asemassa on Rauman Murre –koirahahmo, jonka näkyvyyttä ja tunnettuutta on tarkoitus parantaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyy mahdollisuuksien mukaan kesällä 2011 lanseerattava opastettu seikkailukierros Vanhassa Raumassa. Pääasiallisena kohderyhmänä ovat neljä-kymmenenvuotiaat Raumalla matkailevat lapset, jotka haluavat tutustua kaupungin historiaan tarinan, opastuksen ja oman toiminnan kautta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Rauman Kulttuuri- ja vapaa-aikakeskus ja yhteyshenkilö matkailupäällikkö Krista Tupala.
Jotta ohjelmakierroksen suunnittelu voitiin aloittaa, tuli selvittää mahdollisten osallistujien ja heidän vanhempiensa mielipiteitä muun muassa kierroksen kestosta, hinnasta sekä käyntikohteista. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin raumalaisten neljä-kymmenenvuotiaiden lasten vanhemmilla toukokuussa 2010 teetettyä kyselyä sekä kaupungissa matkailevien neljä-kymmenenvuotiaiden lasten vanhemmilla heinäkuussa 2010 teetettyä puolistrukturoitua haastattelua. Lisäksi havainnoitiin kesällä 2010 Vanhassa Raumassa toteutettua ”Brankkorin matkassa” –seikkailukierrosta passiivisen osallistuvan havainnoinnin kautta.
Tiedonkeruumenetelmien avulla saadun informaation perusteella aloitettiin uuden matkailutuotteen suunnittelu kesäksi 2011. Opastetun kierroksen päätettiin sisältävän kolmen museokohteen lisäksi kaksi muuta mielenkiintoista Vanhan Rauman kohdetta lyhyine vierailuaikoineen, kierroksen keston olevan yksi tunti ja sen hinnan kuusi euroa lasta kohden. Ohjelmakierrosta varten tehtiin käsikirjoitus vuorosanoineen, jotta se olisi mahdollisimman helppo toteuttaa. Testikierros suoritettiin marraskuussa 2010. Testauksen perusteella todettiin ohjelmakierroksen olevan toteuttamiskelpoinen. Uusi matkailutuote eli opastettu seikkailukierros ”Rauman Murre ja salainen tehtävä” tullaan mitä luultavimmin ottamaan tarjontaan vuoden 2011 aikana ensin kevään luokkaretkiryhmillä, minkä jälkeen se lanseerataan kesän ajaksi säännöllisesti toteutettavana lasten ohjelmapalveluna. Ohjelmakierrosta tullaan markkinoimaan ainakin internetissä Rauman matkailusivuilla sekä vuosittain ilmestyvässä kaupungin matkailuesitteessä.
Jotta ohjelmakierroksen suunnittelu voitiin aloittaa, tuli selvittää mahdollisten osallistujien ja heidän vanhempiensa mielipiteitä muun muassa kierroksen kestosta, hinnasta sekä käyntikohteista. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin raumalaisten neljä-kymmenenvuotiaiden lasten vanhemmilla toukokuussa 2010 teetettyä kyselyä sekä kaupungissa matkailevien neljä-kymmenenvuotiaiden lasten vanhemmilla heinäkuussa 2010 teetettyä puolistrukturoitua haastattelua. Lisäksi havainnoitiin kesällä 2010 Vanhassa Raumassa toteutettua ”Brankkorin matkassa” –seikkailukierrosta passiivisen osallistuvan havainnoinnin kautta.
Tiedonkeruumenetelmien avulla saadun informaation perusteella aloitettiin uuden matkailutuotteen suunnittelu kesäksi 2011. Opastetun kierroksen päätettiin sisältävän kolmen museokohteen lisäksi kaksi muuta mielenkiintoista Vanhan Rauman kohdetta lyhyine vierailuaikoineen, kierroksen keston olevan yksi tunti ja sen hinnan kuusi euroa lasta kohden. Ohjelmakierrosta varten tehtiin käsikirjoitus vuorosanoineen, jotta se olisi mahdollisimman helppo toteuttaa. Testikierros suoritettiin marraskuussa 2010. Testauksen perusteella todettiin ohjelmakierroksen olevan toteuttamiskelpoinen. Uusi matkailutuote eli opastettu seikkailukierros ”Rauman Murre ja salainen tehtävä” tullaan mitä luultavimmin ottamaan tarjontaan vuoden 2011 aikana ensin kevään luokkaretkiryhmillä, minkä jälkeen se lanseerataan kesän ajaksi säännöllisesti toteutettavana lasten ohjelmapalveluna. Ohjelmakierrosta tullaan markkinoimaan ainakin internetissä Rauman matkailusivuilla sekä vuosittain ilmestyvässä kaupungin matkailuesitteessä.