Kreikkalainen ruokakulttuuri tuotekehitysprojektin ja markkinoinnin kehittämisen apuvälineenä
Sopanen, Vilma (2010)
Sopanen, Vilma
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116631
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vilma Sopanen
Kreikkalainen ruokakulttuuri tuotekehitysprojektin ja markkinoinnin kehittämisen apuvälineenä, 29 sivua
Saimaan ammattikorkeakoulu, Imatra
Matkailu ja ravitsemispalvelut, Hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelma
Opinnäytetyö 2010
Ohjaaja: lehtori Jukka Moilanen
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda uusia, erilaisia ja kreikkalais-tyyppisiä reseptejä elintarvikeyritys E. Gavrielides Oy:n käyttöön. Reseptien suunnittelussa käytettiin pohjana yhteistyöyrityksen kreikkalaisia tuotteita, ja ne suunniteltiin monelle eri asiakassegmentille tuotevalikoiman monipuolisuuden vuoksi. Reseptit suunniteltiin muun muassa tutustumalla erilaisiin lähteisiin sekä testaamalla. Toisena teemana opinnäytetyössä toimii yritykselle luotu resepti-vihko, jota ei kuitenkaan käsitellä raportissa. Työn avulla pyrittiin parantamaan kohdeyrityksen ja sen tuotemerkin tunnettavuutta sekä tarjottiin yritykselle apu-välineitä parempaan markkinointiin.
Raportin teoriaosuus koostui kolmesta toisiinsa sitoutuvista pääotsikoista. Keskeiset asiat teoriaosassa olivat tuotekehitys, kreikkalainen ruokakulttuuri sekä markkinointi. Markkinointiosiossa avattiin lukijalle enemmän asiakasmarkkinoinnin käsitettä. Työssä käytettyjä työkaluja olivat muun muassa reseptien testaaminen, havainnointi sekä erilaiset palaverit tuotekehitysprojektiin osallistuneiden henkilöiden kanssa.
Työn tuloksena on yhteistyöyritykselle luodut reseptit ja reseptivihko. Reseptejä yritys on käyttänyt erilaisissa koulutustilaisuuksissa sekä yritys on luonut reseptien pohjalta maistiaisia tukkuihin ja päivittäistavarakauppoihin.
Asiasanat: tuotekehitysprojekti, suunnittelu, resepti, asiakasmarkkinointi
Vilma Sopanen
Kreikkalainen ruokakulttuuri tuotekehitysprojektin ja markkinoinnin kehittämisen apuvälineenä, 29 sivua
Saimaan ammattikorkeakoulu, Imatra
Matkailu ja ravitsemispalvelut, Hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelma
Opinnäytetyö 2010
Ohjaaja: lehtori Jukka Moilanen
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda uusia, erilaisia ja kreikkalais-tyyppisiä reseptejä elintarvikeyritys E. Gavrielides Oy:n käyttöön. Reseptien suunnittelussa käytettiin pohjana yhteistyöyrityksen kreikkalaisia tuotteita, ja ne suunniteltiin monelle eri asiakassegmentille tuotevalikoiman monipuolisuuden vuoksi. Reseptit suunniteltiin muun muassa tutustumalla erilaisiin lähteisiin sekä testaamalla. Toisena teemana opinnäytetyössä toimii yritykselle luotu resepti-vihko, jota ei kuitenkaan käsitellä raportissa. Työn avulla pyrittiin parantamaan kohdeyrityksen ja sen tuotemerkin tunnettavuutta sekä tarjottiin yritykselle apu-välineitä parempaan markkinointiin.
Raportin teoriaosuus koostui kolmesta toisiinsa sitoutuvista pääotsikoista. Keskeiset asiat teoriaosassa olivat tuotekehitys, kreikkalainen ruokakulttuuri sekä markkinointi. Markkinointiosiossa avattiin lukijalle enemmän asiakasmarkkinoinnin käsitettä. Työssä käytettyjä työkaluja olivat muun muassa reseptien testaaminen, havainnointi sekä erilaiset palaverit tuotekehitysprojektiin osallistuneiden henkilöiden kanssa.
Työn tuloksena on yhteistyöyritykselle luodut reseptit ja reseptivihko. Reseptejä yritys on käyttänyt erilaisissa koulutustilaisuuksissa sekä yritys on luonut reseptien pohjalta maistiaisia tukkuihin ja päivittäistavarakauppoihin.
Asiasanat: tuotekehitysprojekti, suunnittelu, resepti, asiakasmarkkinointi