Hiusstudion yritysilme
Hyyrynen, Iituliina (2010)
Hyyrynen, Iituliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysilmeen luominen parturi-kampaamolle nimeltä Hiusstudio Sanni Puikkonen. Kampaamo on perustettu heinäkuussa 2008. Yrityksellä ei ollut ennestään tunnusta. Asiakas halusi ilmeen, jossa on sekä moderniutta että ripaus klassisuutta. Väritoiveina olivat tummanruskea ja tummanpunainen.
Työhön kuului tunnuksen, käyntikortin, kirjekuoren, lomakepohjan, lahjakortin, t-paitojen, suojakappojen ja ikkunateippausten suunnittelu. Ilmeen suunnitteluun kuului myös typografian ja värien määrittely. Suunnitellut materiaalit koottiin graafiseen ohjeistoon. Graafinen ohjeisto auttaa myöhemmin yrityksen visuaalisen suunnittelun parissa työskenteleviä henkilöitä.
Tavoitteena oli luoda yritysilme, joka olisi persoonallinen, mieleen jäävä ja erottuisi kilpailevien yritysten ilmeistä. Hiusstudio Sanni Puikkosella on jo vankka asiakaskunta, mutta yhtenäisellä yritysilmeellä on tarkoitus vahvistaa positiivisia mielikuvia yrityksestä. Yhtenäisellä ilmeellä annetaan yrityksestä luotettava ja asiansa osaava kuva.
Opinnäytetyössä pohditaan värien merkitystä ja sitä, millaisia assosiaatioita tietyt värit herättävät ihmisissä. Tarkimmin perehdytään tunnuksessa esiintyviin väreihin eli ruskeaan ja punaiseen. Myös kilpailijoiden tunnuksiin on tutustuttu ja niistä on tehty nelikenttäanalyysi.
Työhön kuului tunnuksen, käyntikortin, kirjekuoren, lomakepohjan, lahjakortin, t-paitojen, suojakappojen ja ikkunateippausten suunnittelu. Ilmeen suunnitteluun kuului myös typografian ja värien määrittely. Suunnitellut materiaalit koottiin graafiseen ohjeistoon. Graafinen ohjeisto auttaa myöhemmin yrityksen visuaalisen suunnittelun parissa työskenteleviä henkilöitä.
Tavoitteena oli luoda yritysilme, joka olisi persoonallinen, mieleen jäävä ja erottuisi kilpailevien yritysten ilmeistä. Hiusstudio Sanni Puikkosella on jo vankka asiakaskunta, mutta yhtenäisellä yritysilmeellä on tarkoitus vahvistaa positiivisia mielikuvia yrityksestä. Yhtenäisellä ilmeellä annetaan yrityksestä luotettava ja asiansa osaava kuva.
Opinnäytetyössä pohditaan värien merkitystä ja sitä, millaisia assosiaatioita tietyt värit herättävät ihmisissä. Tarkimmin perehdytään tunnuksessa esiintyviin väreihin eli ruskeaan ja punaiseen. Myös kilpailijoiden tunnuksiin on tutustuttu ja niistä on tehty nelikenttäanalyysi.