Näkemyksiä sosionomin (AMK) koulutuksesta ja työstä
Autio, Elina; Nieminen, Mervi (2010)
Autio, Elina
Nieminen, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216763
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) -opiskelijoiden sekä sieltä valmistuneiden sosionomien (AMK) näkemyksiä ja kokemuksia sosionomin (AMK) työstä. Selvitimme myös kahden Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen työntekijän näkemyksiä sosionomin (AMK) osaamisesta. Pyrimme selvittämään myös miten sosionomin (AMK) ydinosaaminen näyttäytyy työssä sekä miten sosionomin (AMK) toimenkuvat ja työllisyys koetaan.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmä-, yksilö- ja parihaastatteluina. THL:n työntekijöiden haastattelut toteutettin sähköpostihaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 15, joista seitsemän oli sosionomiopiskelijoita, kuusi valmistunutta sosionomia (AMK) sekä kaksi THL:n työntekijää.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutus ja työelämä eivät täysin vastaa toisiaan. Tutkimuksessamme ilmeni, että sosionomilla (AMK) on laaja-alainen osaaminen, joka toisaalta kuitenkin nähdään myös hajanaisena ja riittämättömänä moniin työtehtäviin.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmä-, yksilö- ja parihaastatteluina. THL:n työntekijöiden haastattelut toteutettin sähköpostihaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 15, joista seitsemän oli sosionomiopiskelijoita, kuusi valmistunutta sosionomia (AMK) sekä kaksi THL:n työntekijää.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutus ja työelämä eivät täysin vastaa toisiaan. Tutkimuksessamme ilmeni, että sosionomilla (AMK) on laaja-alainen osaaminen, joka toisaalta kuitenkin nähdään myös hajanaisena ja riittämättömänä moniin työtehtäviin.