ELÄMYKSIÄ ELÄINTEN PARISSA : Maatilaseikkailuleiri 5–7-vuotiaille lapsille Helsingin Mikaelin seurakunnassa
Hytti, Elisa; Perkiö, Emilia (2010)
Hytti, Elisa
Perkiö, Emilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415431
Tiivistelmä
Hytti, Elisa & Perkiö, Emilia. Elämyksiä eläinten parissa – Maatilaseikkailuleiri 5–7-vuotiaille lapsille Helsingin Mikaelin seurakunnassa. Järvenpää, syksy 2010, 71 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. So-siaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto / Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää leiri alle kouluikäisille lapsille maatilamaisessa ympäristössä ja samalla kehittää uudenlaista toimintamuotoa. Helsingin Mikaelin seurakunnan varhaiskasvatus- ja lapsiperhetyön yksityiseltä henkilöltä saaman lahjoituksen varoin oli tarkoitus mahdollistaa mellunkyläläisille lapsille pääsy maalle eläinten ja luonnon pariin.
Leirin suunnittelun pohjaksi tutustuttiin Kontulaan alueena sekä Helsingin Mikaelin seurakuntaan toimintaympäristönä. Leirille haettiin 5–7-vuotiaita lapsia, joten tutustuimme tämän ikäisten lasten persoonallisuuden ja ajattelun kehitykseen sekä sosiaaliseen kehittyneisyyteen. Koska leiri oli seurakunnan toimintaa, kiinnitettiin huomioita myös kristillisyyteen ja kristilliseen kasvatukseen. Myös ympäristökasvatukseen ja seikkailukasvatukseen liittyvää teoriaa käytettiin leirin suunnittelun pohjana.
Opinnäytetyön aihe selvisi keväällä 2009, jolloin yhteistyö Helsingin Mikaelin seurakunnan kanssa alkoi. Suunnittelu eteni opinnäytetyöntekijöiden keskinäisissä palavereissa sekä tapaamisissa seurakunnan työntekijöiden kanssa. Leiri ja siihen liittyvät oheistapahtumat järjestettiin. Leirin jälkeen toteutui leirin ja siihen liittyneiden oheistapahtumien arviointi saatujen palautteiden avulla, jolloin myös kirjallinen raportti tehtiin.
Leirille osallistui 15 lasta. Myös oheistapahtumissa osanotto oli runsasta. Palautetta kerättiin lapsilta useampia kertoja. Vanhemmat, isoset ja leirillä ollut seurakunnan työntekijä antoivat kirjallisen palautteen leirin jälkeen. Omien kokemusten ja palautteiden pohjalta asetetut tavoitteet saavutettiin ja leiri onnistui.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää leiri alle kouluikäisille lapsille maatilamaisessa ympäristössä ja samalla kehittää uudenlaista toimintamuotoa. Helsingin Mikaelin seurakunnan varhaiskasvatus- ja lapsiperhetyön yksityiseltä henkilöltä saaman lahjoituksen varoin oli tarkoitus mahdollistaa mellunkyläläisille lapsille pääsy maalle eläinten ja luonnon pariin.
Leirin suunnittelun pohjaksi tutustuttiin Kontulaan alueena sekä Helsingin Mikaelin seurakuntaan toimintaympäristönä. Leirille haettiin 5–7-vuotiaita lapsia, joten tutustuimme tämän ikäisten lasten persoonallisuuden ja ajattelun kehitykseen sekä sosiaaliseen kehittyneisyyteen. Koska leiri oli seurakunnan toimintaa, kiinnitettiin huomioita myös kristillisyyteen ja kristilliseen kasvatukseen. Myös ympäristökasvatukseen ja seikkailukasvatukseen liittyvää teoriaa käytettiin leirin suunnittelun pohjana.
Opinnäytetyön aihe selvisi keväällä 2009, jolloin yhteistyö Helsingin Mikaelin seurakunnan kanssa alkoi. Suunnittelu eteni opinnäytetyöntekijöiden keskinäisissä palavereissa sekä tapaamisissa seurakunnan työntekijöiden kanssa. Leiri ja siihen liittyvät oheistapahtumat järjestettiin. Leirin jälkeen toteutui leirin ja siihen liittyneiden oheistapahtumien arviointi saatujen palautteiden avulla, jolloin myös kirjallinen raportti tehtiin.
Leirille osallistui 15 lasta. Myös oheistapahtumissa osanotto oli runsasta. Palautetta kerättiin lapsilta useampia kertoja. Vanhemmat, isoset ja leirillä ollut seurakunnan työntekijä antoivat kirjallisen palautteen leirin jälkeen. Omien kokemusten ja palautteiden pohjalta asetetut tavoitteet saavutettiin ja leiri onnistui.