Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa
Gaddi, Astrid; Merilä, Mikaela (2019)
Gaddi, Astrid
Merilä, Mikaela
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081817882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081817882
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena ja kehittämistehtävänä oli kokeilla Kohtaamistaidetta päiväkotilapsille luonnossa, vahvistaa lasten luontosuhdetta sekä tuottaa lisämateriaalia Kohtaamistaiteen järjestämisestä luonnossa lasten kanssa. Tavoitteena oli ympäristöystävällisempi taidetyöskentely, joten perinteisten taidetarvikkeiden lisäksi hyödynnettiin luonnon –ja kierrätysmateriaaleja. Kohtaamistaide on ryhmämuotoista, tavoitteellista kuvataidetoimintaa, joka perustuu japanilaiseen Clinical Art -toimintaan. Kohtaamistaiteen perustana on jokaisen arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus. Luonto ympäristönä aktivoi lapsia kokeilemaan, tutkimaan ja oppimaan. Tarkoituksena on ympäristökasvatuksen ja metsässä työskentelyn lisääminen. Tämä lisää luonnon merkitystä ja omaa voimaantumista sen avulla. Kohtaamistaide on aina moniaistista, ja moniaistisuus tulee lisääntymään, kun kaikki työskentely tapahtuu ulkona.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2019 Turussa päiväkoti Katariinan Vilskeessä, jossa kahdeksalle 4-5-vuotiaalle lapselle ohjattiin Kohtaamistaidetta luonnossa. Toimintakertoja oli yhteensä seitsemän. Oli ennen Onnimanni –satu toimi inspiraationa Kohtaamistaiteen toiminnalle ja teki siitä leikinomaisempaa. Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan Kohtaamistaidetta, ympäristökasvatusta sekä lapsen luontosuhdetta. Opinnäytetyössä kuvataan Kohtaamistaiteen ryhmäkertojen kulkua sekä ympäristön vaikutusta lapsiin ja taidetyöskentelyyn. Toiminta eteni Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn struktuurien mukaisesti virittäytymisestä taidetyöskentelyyn ja arvostukseen. Opinnäytetyöstä saatujen havaintojen perusteella lasten kokemukset olivat positiivisia ja he nauttivat luonnossa työs-kentelemisestä. Lasten taito arvostaa toisia ja heidän tekemiään töitä sekä innostus taidetyöskentelyä kohtaan kasvoi Kohtaamistaidekertojen aikana. Kokeilun perusteella Kohtaamistaide luonnossa soveltuu varhaiskasvatuksessa käytettäväksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2019 Turussa päiväkoti Katariinan Vilskeessä, jossa kahdeksalle 4-5-vuotiaalle lapselle ohjattiin Kohtaamistaidetta luonnossa. Toimintakertoja oli yhteensä seitsemän. Oli ennen Onnimanni –satu toimi inspiraationa Kohtaamistaiteen toiminnalle ja teki siitä leikinomaisempaa. Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan Kohtaamistaidetta, ympäristökasvatusta sekä lapsen luontosuhdetta. Opinnäytetyössä kuvataan Kohtaamistaiteen ryhmäkertojen kulkua sekä ympäristön vaikutusta lapsiin ja taidetyöskentelyyn. Toiminta eteni Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn struktuurien mukaisesti virittäytymisestä taidetyöskentelyyn ja arvostukseen. Opinnäytetyöstä saatujen havaintojen perusteella lasten kokemukset olivat positiivisia ja he nauttivat luonnossa työs-kentelemisestä. Lasten taito arvostaa toisia ja heidän tekemiään töitä sekä innostus taidetyöskentelyä kohtaan kasvoi Kohtaamistaidekertojen aikana. Kokeilun perusteella Kohtaamistaide luonnossa soveltuu varhaiskasvatuksessa käytettäväksi.