Markkinointi murroksessa: Mistä on toimiva Facebook-markkinointi tehty? : Case: Infokone Oy
Korhonen, Taneli (2010)
Korhonen, Taneli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Facebook-markkinoinnin toimivia käytänteitä B2B-yritykselle. Tutkimuksessa saatuja tuloksia on tarkoitus käyttää apuna toimeksiantaja Infokone Oy:n Facebook-strategian suunnittelussa.
Käytetty tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmä teemahaastattelu. Tutkimukseen haastateltiin syys–lokakuussa 2010 kolmea B2B-yrityksen edustajaa, jotka olivat olleet mukana toteuttamassa edustamansa yrityksen Facebook-markkinointia. Haastatteluissa käsitellyt teemat olivat Facebook-markkinoinnille asetetut tavoitteet, kohderyhmät, keinot tykkääjien hankkimiseksi, hyödyt tykkääjälle, sisältö ja päivitysten määrä, B2B- ja B2C-käytön erot sekä muut sosiaalisen median palvelut nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa selvisi, että Facebookin avulla voidaan muun muassa ohjata liikennettä yrityksen verkkosivuille, konkretisoida yrityksen palveluiden kautta saatavia hyötyjä sekä etenkin ylläpitää ja aktivoida jo solmittuja asiakassuhteita. Haastattelutulokset antavat viitteitä, että Facebook on B2B-yritykselle enemmän suhdemarkkinoinnin kuin uusasiakashankinnan työkalu. Haastatteluissa esiin nousseita toimivia keinoja tykkääjien hankkimiseksi yrityksen Facebook-sivulle olivat henkilökohtaiset kontaktit, linkit sivulle, sivun markkinoiminen asiakkaille ja koulutettaville sekä myös jossain määrin maksulliset Facebook-mainokset. Käytettäessä Facebookia kuluttaja-asiakkaille markkinointiin, koostuu sisältö usein tarjouksista. B2B-käyttäjät käyttäjät kaipaavat kootusti toimitettavaa sisältöä, josta voi olla hyötyä heille omassa liiketoiminnassaan. Muina toimivan sisällön tunnusmerkkeinä haastatteluissa mainittiin kiinnostavuus, ajankohtaisuus sekä puhuttelevuus. Tehdyt haastattelut tukivat osaltaan käsitystä muiden sosiaalisen median palveluiden toistaiseksi vähäisestä roolista B2B-yritysten markkinoinnissa Suomessa. Kaiken kaikkiaan tutkimustuloksista on pääteltävissä, ettei Facebook ole vain kuluttajamarkkinoinnin työkalu, vaan oikein käytettynä kustannustehokas markkinointikanava myös B2B-yritykselle.
Käytetty tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmä teemahaastattelu. Tutkimukseen haastateltiin syys–lokakuussa 2010 kolmea B2B-yrityksen edustajaa, jotka olivat olleet mukana toteuttamassa edustamansa yrityksen Facebook-markkinointia. Haastatteluissa käsitellyt teemat olivat Facebook-markkinoinnille asetetut tavoitteet, kohderyhmät, keinot tykkääjien hankkimiseksi, hyödyt tykkääjälle, sisältö ja päivitysten määrä, B2B- ja B2C-käytön erot sekä muut sosiaalisen median palvelut nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa selvisi, että Facebookin avulla voidaan muun muassa ohjata liikennettä yrityksen verkkosivuille, konkretisoida yrityksen palveluiden kautta saatavia hyötyjä sekä etenkin ylläpitää ja aktivoida jo solmittuja asiakassuhteita. Haastattelutulokset antavat viitteitä, että Facebook on B2B-yritykselle enemmän suhdemarkkinoinnin kuin uusasiakashankinnan työkalu. Haastatteluissa esiin nousseita toimivia keinoja tykkääjien hankkimiseksi yrityksen Facebook-sivulle olivat henkilökohtaiset kontaktit, linkit sivulle, sivun markkinoiminen asiakkaille ja koulutettaville sekä myös jossain määrin maksulliset Facebook-mainokset. Käytettäessä Facebookia kuluttaja-asiakkaille markkinointiin, koostuu sisältö usein tarjouksista. B2B-käyttäjät käyttäjät kaipaavat kootusti toimitettavaa sisältöä, josta voi olla hyötyä heille omassa liiketoiminnassaan. Muina toimivan sisällön tunnusmerkkeinä haastatteluissa mainittiin kiinnostavuus, ajankohtaisuus sekä puhuttelevuus. Tehdyt haastattelut tukivat osaltaan käsitystä muiden sosiaalisen median palveluiden toistaiseksi vähäisestä roolista B2B-yritysten markkinoinnissa Suomessa. Kaiken kaikkiaan tutkimustuloksista on pääteltävissä, ettei Facebook ole vain kuluttajamarkkinoinnin työkalu, vaan oikein käytettynä kustannustehokas markkinointikanava myös B2B-yritykselle.