Virtuaalitodellisuuden soveltuvuus leikkaussaliperehdytykseen
Ojanen, Markus (2019)
Ojanen, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ajatus lähti liikkeelle leikkaussaliperehdytyksen kehittämisestä siten, että perehdytysprosessiin voitaisiin yhdistää virtuaalitodellisuusteknologiaa. Aikaisemmat kokemukseni virtuaalitodellisuuden käytöstä rajoittuvat pelillisiin testauksiin. Aloin pohtia sen soveltamista perehdytysprosessin edistämiseen. Lisätyt todellisuudet ja etenkin virtuaalitodellisuus on ajankohtainen aihe. Erilaisten teknologioiden käyttö yleistyy jatkuvasti terveydenhuollossa. Virtuaalitodellisuusaiheen ympärille on syntynyt paljon tutkimuksia, mutta sen soveltuvuutta erityisesti leikkaussaliperehdytykseen ei kuitenkaan ole tutkittu aikaisemmin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa saaduista tutkimustuloksista suositus Töölön neurokirurgiselle leikkausosastolle virtuaalitodellisuuden käyttötavoista nykyisissä ja tulevissa perehdytystavoissa sekä työympäristöissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää virtuaalitodellisuuden soveltuvuutta HYKSin Töölön sairaalan neurokirurgisen leikkausosaston nykyisiin ja tuleviin perehdytysproseseihin. Tämän opinnäytteen tutkimuskysymykset olivat seuraavat: millä tavoin virtuaalitodellisuus voisi edistää työhön perehdyttämistä leikkaussaliympäristössä nyt ja tulevaisuudessa ja miten neurokirurgiset sairaanhoitajat kokevat virtuaalitodellisuuden soveltuvuuden leikkausosastolle ja leikkaussaliperehdytykseen? Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua ja virtuaalitodellisuusdemonstraatiota.
Tutkimustulosten mukaan virtuaalitodellisuuden luo perustaa perehdytykselle ja oppimiselle. Leikkaussaliympäristössä on paljon opittavaa ja sisäistettävää. Virtuaalitodellisuus koettiin perehdytyksen tukivälineeksi, työkaluksi, nyt ja tulevaisuudessa. Sen avulla perehdytettävällä olisi esimerkiksi mahdollisuus tutustua leikkausosastoon ja työtehtävien suorittamiseen etukäteen, ennen perehdytyksen aloittamista. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan rakentaa toimintamalleja työtehtävistä. Tutkimustuloksista käy ilmi virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet tukea perehdytystä jo nyt, mikäli se olisi käytössä. Se mahdollistaa mallioppimisen, työprosessien harjoittelun ja syventävän perehtymisen myös tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä ja tässä tutkimuksessa ilmi tulleiden tulosten perusteella voidaan todeta virtuaalitodellisuuden ja muiden lisättyjen todellisuuksien soveltuvan nykyiseen leikkaussaliperehdytykseen. Ne eivät kuitenkaan yksin korvaa kliinisessä ympäristössä tapahtuvaa opetustilannetta.
Tutkimustulosten mukaan virtuaalitodellisuuden luo perustaa perehdytykselle ja oppimiselle. Leikkaussaliympäristössä on paljon opittavaa ja sisäistettävää. Virtuaalitodellisuus koettiin perehdytyksen tukivälineeksi, työkaluksi, nyt ja tulevaisuudessa. Sen avulla perehdytettävällä olisi esimerkiksi mahdollisuus tutustua leikkausosastoon ja työtehtävien suorittamiseen etukäteen, ennen perehdytyksen aloittamista. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan rakentaa toimintamalleja työtehtävistä. Tutkimustuloksista käy ilmi virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet tukea perehdytystä jo nyt, mikäli se olisi käytössä. Se mahdollistaa mallioppimisen, työprosessien harjoittelun ja syventävän perehtymisen myös tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä ja tässä tutkimuksessa ilmi tulleiden tulosten perusteella voidaan todeta virtuaalitodellisuuden ja muiden lisättyjen todellisuuksien soveltuvan nykyiseen leikkaussaliperehdytykseen. Ne eivät kuitenkaan yksin korvaa kliinisessä ympäristössä tapahtuvaa opetustilannetta.