Kannattavuusanalyysi : Case: Haukiputaan Kangas & Ompelu
Harju, Elisa (2010)
Harju, Elisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216808
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Harju, Elisa. 2010. Kannattavuusanalyysi. Case Haukiputaan Kangas & Ompelu. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 37.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko Haukiputaan Kangas & Ompelun liiketoiminta kannattavaa uudella tekstiilien ostotavalla ja nykyisellä tekstiilivalikoimalla sekä etsiä keinoja, joilla yrittäjä voi vaikuttaa yrityksensä kannattavuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytin tapaustutkimusta, joka sisälsi deskriptiivisen ja retrospektiivisen analyysin. Tutkimukseni perustui kirjalliseen aineistoon, yrityksen tilinpäätöksiin ja työntekijöiden informaation antoon.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suuntaus tilausmallistoihin, josta tuotteet tilataan asiakkaan tarpeen mukaan, on ollut järkevää ja se on lisännyt yrityksen kannattavuutta. Kun kannattavuutta halutaan parantaa, tarkoittaa se toimintojen ja prosessien tehostamista tai myynnin lisäämistä ja kustannusten karsimista.
Asiasanat: kannattavuus, tapaustutkimus, tilinpäätös, varastot
Harju, Elisa. 2010. Kannattavuusanalyysi. Case Haukiputaan Kangas & Ompelu. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 37.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko Haukiputaan Kangas & Ompelun liiketoiminta kannattavaa uudella tekstiilien ostotavalla ja nykyisellä tekstiilivalikoimalla sekä etsiä keinoja, joilla yrittäjä voi vaikuttaa yrityksensä kannattavuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytin tapaustutkimusta, joka sisälsi deskriptiivisen ja retrospektiivisen analyysin. Tutkimukseni perustui kirjalliseen aineistoon, yrityksen tilinpäätöksiin ja työntekijöiden informaation antoon.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suuntaus tilausmallistoihin, josta tuotteet tilataan asiakkaan tarpeen mukaan, on ollut järkevää ja se on lisännyt yrityksen kannattavuutta. Kun kannattavuutta halutaan parantaa, tarkoittaa se toimintojen ja prosessien tehostamista tai myynnin lisäämistä ja kustannusten karsimista.
Asiasanat: kannattavuus, tapaustutkimus, tilinpäätös, varastot