Vanhempien kokema osallisuus Pelastusarmeijan Porin päiväkodissa
Pohjavirta, Annina (2019)
Pohjavirta, Annina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vanhempien kokema osallisuus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pelastusarmeijan Porin päiväkodin vanhempien kokemuksia heidän osallisuutensa toteutumisesta lapsensa päivähoidossa. Osallisuuden kokemusten lisäksi tutkimuksessa selvitettiin vanhempien suhtautumista vanhempaintoimintaan, ja sen mahdolliseen käynnistämiseen. Tutkimustulosten pohjalta päiväkodin henkilöstö voi alkaa kehittää toimintaansa yhä enemmän vanhempia osallistavaan suuntaan heidän toiveidensa ja palautteidensa mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään osallisuutta käsitteenä, vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatusasiakirjojen sekä käytännön kautta, vanhempien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, vanhempien osallisuuden tukemista ja edistämistä varhaiskasvatuksen ammattilaisen näkökulmasta, yhteisöllisyyden merkitystä osallisuuteen, kasvatusyhteistyötä, vanhempaintoimintaa varhaiskasvatuksessa sekä vanhempaintoiminnan merkitystä vanhempien osallisuuden edistämisessä.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen laadullisilla piirteillä. Sen aineisto on kerätty Pelastusarmeijan Porin päiväkodin vanhemmilta paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake sisältää enimmäkseen monivalintakysymyksiä, joihin vanhemmat vastaavat Likertin asteikolla. Kyselylomakkeen kysymykset on jaoteltu kahdeksan eri asiakokonaisuuden alle: päivähoidon aloitus, tiedonkulku ja toiminnan näkyvyys, päi-vähoidon arki, yhteistyö henkilökunnan kanssa, vaikuttaminen, yhteisöllisyys, osallisuuden osa-alueiden tärkeys ja vanhempaintoiminta.
Tutkimustulokset viittaavat Pelastusarmeijan Porin päiväkodin vanhempien olevan pääosin tyytyväisiä oman osallisuutensa toteutumiseen. Pieniä kehittämisen kohteita kuitenkin löytyi, joissa parantamalla henkilöstö kykenee mahdollistamaan yhä paremman vanhempien osallisuuden toteutumisen. Tuloksista myös selviää vanhempien positiivinen suhtautuminen vanhempaintoiminnan käynnistämistä kohtaan. The topic of this Bachelor’s thesis is parents’ experience of participation in early childhood education. The purpose of this thesis was to survey parents’ opinions about their own experience of participation in Salvation army’s day care center, located in Pori. The study also surveyed parents’ attitudes towards parental activity and the possibility of launching it in the future. Based on the results of this study the staff of the day care center can improve their own actions to emphasize parents’ participation even more by having the knowledge of parents’ wishes and feedback of the matter.
The theory section of the thesis consist of a general definition of participation, parents’ participation in early childhood education through the early childhood education documents and in practice, the factors that have impact on parents’ participation, the ways to enhance parents’ participation from the early childhood educators’ point of view, the meaning of community in participation, parental partnership, parental activity in early childhood education and the meaning of parental activity in advancing participation of parents’.
The study of this Bachelor’s thesis is quantitative with qualitative features. The material was collected with paper questionnaire from Salvation army’s day care center of Pori parents. Questionnaire includes mainly multiple-choice questions which parents can answer according to Likert scale. The questions are divided into eight themes: the beginning of the day care, communication and visibility of activity, daily day care activity, co-operation with the staff, influencing, cooperation and communality, importance of participations’ sectors and parental activity.
According to the results of this study parents are mainly satisfied with their participation in Salvation army’s day care center located in Pori. There were some small areas that needs developing. The staff of the day care center can improve their own actions in those areas to emphasize parents’ participation even more. According to the results of this study the parents are on the positive take of launching parental activity in future.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään osallisuutta käsitteenä, vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatusasiakirjojen sekä käytännön kautta, vanhempien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, vanhempien osallisuuden tukemista ja edistämistä varhaiskasvatuksen ammattilaisen näkökulmasta, yhteisöllisyyden merkitystä osallisuuteen, kasvatusyhteistyötä, vanhempaintoimintaa varhaiskasvatuksessa sekä vanhempaintoiminnan merkitystä vanhempien osallisuuden edistämisessä.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen laadullisilla piirteillä. Sen aineisto on kerätty Pelastusarmeijan Porin päiväkodin vanhemmilta paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake sisältää enimmäkseen monivalintakysymyksiä, joihin vanhemmat vastaavat Likertin asteikolla. Kyselylomakkeen kysymykset on jaoteltu kahdeksan eri asiakokonaisuuden alle: päivähoidon aloitus, tiedonkulku ja toiminnan näkyvyys, päi-vähoidon arki, yhteistyö henkilökunnan kanssa, vaikuttaminen, yhteisöllisyys, osallisuuden osa-alueiden tärkeys ja vanhempaintoiminta.
Tutkimustulokset viittaavat Pelastusarmeijan Porin päiväkodin vanhempien olevan pääosin tyytyväisiä oman osallisuutensa toteutumiseen. Pieniä kehittämisen kohteita kuitenkin löytyi, joissa parantamalla henkilöstö kykenee mahdollistamaan yhä paremman vanhempien osallisuuden toteutumisen. Tuloksista myös selviää vanhempien positiivinen suhtautuminen vanhempaintoiminnan käynnistämistä kohtaan.
The theory section of the thesis consist of a general definition of participation, parents’ participation in early childhood education through the early childhood education documents and in practice, the factors that have impact on parents’ participation, the ways to enhance parents’ participation from the early childhood educators’ point of view, the meaning of community in participation, parental partnership, parental activity in early childhood education and the meaning of parental activity in advancing participation of parents’.
The study of this Bachelor’s thesis is quantitative with qualitative features. The material was collected with paper questionnaire from Salvation army’s day care center of Pori parents. Questionnaire includes mainly multiple-choice questions which parents can answer according to Likert scale. The questions are divided into eight themes: the beginning of the day care, communication and visibility of activity, daily day care activity, co-operation with the staff, influencing, cooperation and communality, importance of participations’ sectors and parental activity.
According to the results of this study parents are mainly satisfied with their participation in Salvation army’s day care center located in Pori. There were some small areas that needs developing. The staff of the day care center can improve their own actions in those areas to emphasize parents’ participation even more. According to the results of this study the parents are on the positive take of launching parental activity in future.