Vaihtoehtoinen kommunikaatio fysioterapiassa: Kuvat viestinnän tukena
Heikkilä, Lotta; Heinonen, Jari; Kaihua, Jonna (2019)
Heikkilä, Lotta
Heinonen, Jari
Kaihua, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718587
Tiivistelmä
Kommunikaatio on ihmisyyden ydin, ja jokaisella henkilöllä on tarve pystyä kertomaan itseään koskevista asioista jollain keinolla. Fysioterapiassa tiedetään kommunikaation merkitys hoidon onnistumisen kannalta, mutta erityisesti vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä on tutkittu vähän fysioterapiassa eikä fysioterapiakoulutuksessa käydä kovin monipuolisesti läpi kommunikaation merkitystä ja vaihtoehtoja. Vaihtoehtoisen kommunikaation tarve voi johtua mm. yhteisen kielen puutteesta, kehityksellisestä häiriöstä tai aivoinfarktin jälkeisestä tilasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Valterin oppimis- ja ohjauskeskuksen pyynnöstä toiminnanohjaustaulu, joka oli suunnattu erityisesti ala-asteen oppilaiden liikuntatunneille. Valteri on koulu oppilaille, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Toisena tavoitteena oli tuoda vaihtoehtoinen kommunikaatio tunnetummaksi fysioterapiassa sekä tuoda yleisesti esiin kommunikaation haasteita sekä huomioon otettavia asioita kliinisessä työssä.
Kävimme katsauksessa läpi tutkittua tietoa kommunikaation merkityksestä, sen muodoista ja keinoista. Painotimme haussa erityisesti fysioterapiaan liittyvää kommunikaatiota. Vaihtoehtoisena kommunikaation muotona etsimme tietoa erityisesti kuvallisesta kommunikaatiosta sekä siihen liittyvistä vaatimuksista. Haastattelimme myös kahta lasten liikunnan parissa työskentelevää henkilöä. Toteutimme toiminnanohjaustaulun syksyn 2018 aikana Valterin oppimis- ja ohjauskeskuksen pyynnöstä, jotta he saisivat toiminnanohjaustaulun mukaan Iloon yli esteiden hankkeeseen, joka oli osa Liikkuva koulu -projektia. Iloon yli esteiden -hanke päättyi vuoden 2018 lopussa ja sen pohjalta Liikkuva koulu -projektin sivuille on perustettu ideapankki hankkeen ideoista.
Katsauksessa selvisi se, että vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä fysioterapiassa on olemassa vähän tutkittua tietoa. Kommunikaation merkitystä ja erityisesti vaihtoehtoisen kommunikaation merkitystä fysioterapiassa olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin selvittää, miten monipuolisesti voidaan avustaa henkilöitä ilmaisemaan itseään silloin, kun se ei onnistu suullisesti eikä kirjallisesti, ja mikä merkitys sillä on fysioterapian onnistumisen ja tulosten saavuttamisen kannalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Valterin oppimis- ja ohjauskeskuksen pyynnöstä toiminnanohjaustaulu, joka oli suunnattu erityisesti ala-asteen oppilaiden liikuntatunneille. Valteri on koulu oppilaille, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Toisena tavoitteena oli tuoda vaihtoehtoinen kommunikaatio tunnetummaksi fysioterapiassa sekä tuoda yleisesti esiin kommunikaation haasteita sekä huomioon otettavia asioita kliinisessä työssä.
Kävimme katsauksessa läpi tutkittua tietoa kommunikaation merkityksestä, sen muodoista ja keinoista. Painotimme haussa erityisesti fysioterapiaan liittyvää kommunikaatiota. Vaihtoehtoisena kommunikaation muotona etsimme tietoa erityisesti kuvallisesta kommunikaatiosta sekä siihen liittyvistä vaatimuksista. Haastattelimme myös kahta lasten liikunnan parissa työskentelevää henkilöä. Toteutimme toiminnanohjaustaulun syksyn 2018 aikana Valterin oppimis- ja ohjauskeskuksen pyynnöstä, jotta he saisivat toiminnanohjaustaulun mukaan Iloon yli esteiden hankkeeseen, joka oli osa Liikkuva koulu -projektia. Iloon yli esteiden -hanke päättyi vuoden 2018 lopussa ja sen pohjalta Liikkuva koulu -projektin sivuille on perustettu ideapankki hankkeen ideoista.
Katsauksessa selvisi se, että vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä fysioterapiassa on olemassa vähän tutkittua tietoa. Kommunikaation merkitystä ja erityisesti vaihtoehtoisen kommunikaation merkitystä fysioterapiassa olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin selvittää, miten monipuolisesti voidaan avustaa henkilöitä ilmaisemaan itseään silloin, kun se ei onnistu suullisesti eikä kirjallisesti, ja mikä merkitys sillä on fysioterapian onnistumisen ja tulosten saavuttamisen kannalta.