Opetusmateriaali työergonomiasta Lapin ammattikorkeakoulun sosionomikoulutukseen
Korhonen, Minna; Smeds, Laura (2019)
Korhonen, Minna
Smeds, Laura
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091418488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091418488
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä opetusmateriaali työergonomiasta, jota työn toimeksiantaja Lapin ammattikorkeakoulun sosionomikoulutus voi hyödyntää koulutuksessa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa tietoa työhyvinvoinnista ja työergonomiasta, erityisesti varhaiskasvatukseen suuntautuvien työntekijöiden näkökulmasta. Fysioterapeutit voivat hyödyntää sähköistä opetusmateriaalia varhaiskasvatuksessa työskentelevien asiakkaiden ohjauksessa.
Toiminnallinen opinnäytetyömme koostui kahdesta osasta: raportista ja opetusmateriaalista. Opinnäytetyön lopputuotteeksi muodostui ”Opetusmateriaali ergonomiseen työskentelyyn”. Opinnäytetyömme sisälsi tuotteistamisprosessin, tietoa sosionomin työkuvasta, työhyvinvoinnista ja työergonomiasta. Nämä teoriatiedot pohjautuivat haastatteluun, kirjoihin, internetlähteisiin, tutkimuksiin ja artikkeleihin. Teoreettinen viitekehys oli opetusmateriaalin sisällön pohjana.
Opinnäytetyön tiedonhaun pohjalta varhaiskasvatuksessa työskentelevän sosionomin työkuvan haastavimmat työasennot ja -liikkeet kohdistuivat selkärankaan, polviin ja olkapäihin altistaen tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Opetusmateriaalin tavoitteena oli tukea työntekijän työhyvinvointia, auttaa säilyttämään mahdollisimman pitkään työ- ja toimintakyky sekä ennaltaehkäistä työstä johtuvia tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Opetusmateriaalissa kuvat havainnollistivat varhaiskasvatuksessa työskentelevän ergonomisia työasentoja.
Toiminnallinen opinnäytetyömme koostui kahdesta osasta: raportista ja opetusmateriaalista. Opinnäytetyön lopputuotteeksi muodostui ”Opetusmateriaali ergonomiseen työskentelyyn”. Opinnäytetyömme sisälsi tuotteistamisprosessin, tietoa sosionomin työkuvasta, työhyvinvoinnista ja työergonomiasta. Nämä teoriatiedot pohjautuivat haastatteluun, kirjoihin, internetlähteisiin, tutkimuksiin ja artikkeleihin. Teoreettinen viitekehys oli opetusmateriaalin sisällön pohjana.
Opinnäytetyön tiedonhaun pohjalta varhaiskasvatuksessa työskentelevän sosionomin työkuvan haastavimmat työasennot ja -liikkeet kohdistuivat selkärankaan, polviin ja olkapäihin altistaen tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Opetusmateriaalin tavoitteena oli tukea työntekijän työhyvinvointia, auttaa säilyttämään mahdollisimman pitkään työ- ja toimintakyky sekä ennaltaehkäistä työstä johtuvia tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Opetusmateriaalissa kuvat havainnollistivat varhaiskasvatuksessa työskentelevän ergonomisia työasentoja.