Markkinatutkimus Juhla- ja pitopalveluyrityksen perustamisesta
Karleman, Heidi (2010)
Karleman, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216820
Tiivistelmä
Markkinatutkimuksen tavoitteena oli saada tieto siitä onko Juhla- ja pitopalveluyri-tyksen perustaminen kannattavaa eli onko yritykselle tarpeeksi kysyntää tutkimuk-sen suorittajan määrittelemällä markkina-alueella. Tavoitteena oli myös kartoittaa hieman palvelujen monipuolisuutta, juhlatilojen tarvetta, kilpailijoiden määrää ja niiden käyttöastetta sekä kustannusarvioita asiakkaan järjestäessä juhliaan. Sa-malla tutkimuksessa kartoitetaan kohderyhmän juhlien määrää tulevan viiden vuo-den sisällä.
Aineisto kerättiin informoituna lomakekyselynä. Tutkimus oli luonteeltaan kvantita-tiivinen eli määrällinen tutkimus. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista ry-väsotantaa. Otosyksiköksi valittiin ala-asteikäisten lasten perheet. Tutkimus toteu-tettiin yhdessä viiden ala-asteen kanssa. Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui 204 perhettä ja saadut vastaukset analysoitiin tilastollisen tutkimusohjelman avulla.
Tulokset osoittivat, että tarvetta Juhla- ja pitopalveluyritykselle olisi. Kysyntää vii-den vuoden ajalle löytyy riittävästi yritystoiminnan aloittamiseksi. Apua juhlien jär-jestämisessä tarvittiin eniten rippijuhlissa. Kiinnostavin apu juhlien onnistumiselle oli juhlatilojen koristeleminen ja siivous. Tutkimus osoitti myös sen, että pitopalve-luyrittäjän kiireisin vuodenaika olisi kesä. Juhlatilojen rakentaminen ei ole tarpeen, koska oma koti osoittautui parhaimmaksi juhlien viettopaikaksi. Juhlavieraiden määrä olisi keskimäärin noin 50 henkilöä. Markkina-alueella olevien leipomoiden, pitopalveluyritysten sekä -harjoittajien käyttöaste osoittautui suureksi.
Avainsanat: markkinatutkimukset, markkina-analyysit, toimintaympäristöt, markki-nat, asiakkaat, palvelut, tuotekehitysprosessit
Aineisto kerättiin informoituna lomakekyselynä. Tutkimus oli luonteeltaan kvantita-tiivinen eli määrällinen tutkimus. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista ry-väsotantaa. Otosyksiköksi valittiin ala-asteikäisten lasten perheet. Tutkimus toteu-tettiin yhdessä viiden ala-asteen kanssa. Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui 204 perhettä ja saadut vastaukset analysoitiin tilastollisen tutkimusohjelman avulla.
Tulokset osoittivat, että tarvetta Juhla- ja pitopalveluyritykselle olisi. Kysyntää vii-den vuoden ajalle löytyy riittävästi yritystoiminnan aloittamiseksi. Apua juhlien jär-jestämisessä tarvittiin eniten rippijuhlissa. Kiinnostavin apu juhlien onnistumiselle oli juhlatilojen koristeleminen ja siivous. Tutkimus osoitti myös sen, että pitopalve-luyrittäjän kiireisin vuodenaika olisi kesä. Juhlatilojen rakentaminen ei ole tarpeen, koska oma koti osoittautui parhaimmaksi juhlien viettopaikaksi. Juhlavieraiden määrä olisi keskimäärin noin 50 henkilöä. Markkina-alueella olevien leipomoiden, pitopalveluyritysten sekä -harjoittajien käyttöaste osoittautui suureksi.
Avainsanat: markkinatutkimukset, markkina-analyysit, toimintaympäristöt, markki-nat, asiakkaat, palvelut, tuotekehitysprosessit