Muutosprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi : Case: Tietojärjestelmän käyttöönotto Koulutuskeskus Sedussa
Mäki-Ikola, Miia (2010)
Mäki-Ikola, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja kehittää tietojärjestelmän käyttöönottoa Koulutuskeskus Sedussa.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustuu muutosjohtamiseen ja tietojärjestelmän käyttöönotosta kirjoitettuihin teorioihin. Muutosprosessia tarkasteltiin WinhaResurssit-järjestelmän käyttöönoton suunnittelun, toteutuksen että arvioinnin kautta. Käyttöönoton yleistä onnistumista arvioitiin ohjelman pääkäyttäjän kokemusten ja neljän eritaustaisen case-tapauksen avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin kokemustiedon keräämisessä kvalitatiivista case-tutkimusta, joka sisälsi haastatteluja ja havainnointia. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysymyksissä painotettiin yleistä muutoksen kokemista ja uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon liittyviä kokemuksia ja tunteita. Havainnoinnissa tarkasteltiin ohjelman käytettävyyttä itse tietojärjestelmän avulla pääkäyttäjän näkemysten ja kokemusten perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin neliportainen muutosprosessiohje Koulutuskeskus Sedulle, jonka avulla se pystyy tulevaisuudessa vastaamaan samankaltaisiin tietojärjestelmän käyttöönoton tuomiin muutoksiin ja nopeuttamaan seuraavia käyttöönottoprosesseja.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustuu muutosjohtamiseen ja tietojärjestelmän käyttöönotosta kirjoitettuihin teorioihin. Muutosprosessia tarkasteltiin WinhaResurssit-järjestelmän käyttöönoton suunnittelun, toteutuksen että arvioinnin kautta. Käyttöönoton yleistä onnistumista arvioitiin ohjelman pääkäyttäjän kokemusten ja neljän eritaustaisen case-tapauksen avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin kokemustiedon keräämisessä kvalitatiivista case-tutkimusta, joka sisälsi haastatteluja ja havainnointia. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysymyksissä painotettiin yleistä muutoksen kokemista ja uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon liittyviä kokemuksia ja tunteita. Havainnoinnissa tarkasteltiin ohjelman käytettävyyttä itse tietojärjestelmän avulla pääkäyttäjän näkemysten ja kokemusten perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin neliportainen muutosprosessiohje Koulutuskeskus Sedulle, jonka avulla se pystyy tulevaisuudessa vastaamaan samankaltaisiin tietojärjestelmän käyttöönoton tuomiin muutoksiin ja nopeuttamaan seuraavia käyttöönottoprosesseja.