Tohmajärven kotihoidon laatu yli 65-vuotiaiden asiakkaiden näkökulmasta
Väistö, Satu; Mäkinen, Nina (2010)
Väistö, Satu
Mäkinen, Nina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317111
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Tohmajärven kunnan kotihoidon laatua yli 65-vuotiaiden asiakkaiden kokemana. Tutkimus antoi tietoa Tohmajärven kunnan kotihoidon laadun ominaispiirteistä, joita olivat palveluiden saatavuus, palveluiden riittävyys, asiakaslähtöisyys, palveluiden vaikuttavuus ja asiakastyytyväisyys. Kohdejoukkona on säännöllistä kotihoitoa saavat yli 65- vuotiaat asiakkaat. ( N = 30 ).
Opinnäytetyö koostuu teoria ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsitellään kotihoitoa ja sitä ohjaavaa lainsäädäntöä, laadunhallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Tutkimuksen lähestymistapa on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tiedon-keruumenetelmänä oli henkilöhaastattelu valmista haastattelulomaketta käyttäen. Haastattelulomake koostui strukturoiduista monivalintakysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Vastausprosentti oli 60 %. Saatu tieto käsiteltiin SPSS–ohjelmalla, ja laadullinen tieto sisällön analyysillä.
Tutkimuksen mukaan Tohmajärven kunnan kotihoidon asiakkaista 83 % koki kotihoidon palvelut riittäväksi, mutta vain puolet vastaajista oli saanut riittävästi tietoa saatavilla olevista palveluista. Hoito- ja palvelusuunnitelman tekemiseen oli osallistunut vain 13 % ja 40 % ei tiennyt mikä on hoito- ja palvelusuunnitelma. Vastaajista 80% koki voineensa vaikuttaa saamiinsa palveluihin ja että heidän yksilölliset tarpeensa on huomioitu. Tutki-mukseen osallistuneiden mielestä kotihoidon palvelut ovat lisänneet turvallisuuden tunnetta ja kotona selviyty-mistä. Vastaajista 66 % koki tärkeäksi, että heidän luonaan käy samat työntekijät, vain 20 % tiesi kuka on heidän omahoitajansa. Vastaajista 90 % oli sitä mieltä että työntekijöillä on riittävästi aikaa heille. Henkilöstön työskente-lytavoista oli antanut palautetta 37 %. vastaajista 93 % koki henkilöstön olevan ammattitaitoisia. Kaikki vastaajat kokivat henkilöstön suhtautumisen heitä kohtaa ystävälliseksi. Vastaajat antoivat Tohmajärven kotihoidolle kou-luarvosanoilla arvioituna keski-arvon 8,6.
Opinnäytetyö koostuu teoria ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsitellään kotihoitoa ja sitä ohjaavaa lainsäädäntöä, laadunhallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Tutkimuksen lähestymistapa on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tiedon-keruumenetelmänä oli henkilöhaastattelu valmista haastattelulomaketta käyttäen. Haastattelulomake koostui strukturoiduista monivalintakysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Vastausprosentti oli 60 %. Saatu tieto käsiteltiin SPSS–ohjelmalla, ja laadullinen tieto sisällön analyysillä.
Tutkimuksen mukaan Tohmajärven kunnan kotihoidon asiakkaista 83 % koki kotihoidon palvelut riittäväksi, mutta vain puolet vastaajista oli saanut riittävästi tietoa saatavilla olevista palveluista. Hoito- ja palvelusuunnitelman tekemiseen oli osallistunut vain 13 % ja 40 % ei tiennyt mikä on hoito- ja palvelusuunnitelma. Vastaajista 80% koki voineensa vaikuttaa saamiinsa palveluihin ja että heidän yksilölliset tarpeensa on huomioitu. Tutki-mukseen osallistuneiden mielestä kotihoidon palvelut ovat lisänneet turvallisuuden tunnetta ja kotona selviyty-mistä. Vastaajista 66 % koki tärkeäksi, että heidän luonaan käy samat työntekijät, vain 20 % tiesi kuka on heidän omahoitajansa. Vastaajista 90 % oli sitä mieltä että työntekijöillä on riittävästi aikaa heille. Henkilöstön työskente-lytavoista oli antanut palautetta 37 %. vastaajista 93 % koki henkilöstön olevan ammattitaitoisia. Kaikki vastaajat kokivat henkilöstön suhtautumisen heitä kohtaa ystävälliseksi. Vastaajat antoivat Tohmajärven kotihoidolle kou-luarvosanoilla arvioituna keski-arvon 8,6.