Palvelupakettien tutkiminen ja kehittäminen : case Sokos Hotel Puijonsarvi
Rautiainen, Johanna; Sirviö, Jenni (2010)
Rautiainen, Johanna
Sirviö, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717283
Tiivistelmä
Tutkimme opinnäytetyössämme asiakkaiden tyytyväisyyttä Sokos Hotel Puijonsarven tarjoamiin palvelupaketteihin. Halusimme työssämme selvittää mitä ja millaisia paketteja asiakkaat ovat käyttäneet ja mistä he ovat kiinnostuneita. Kysyimme asiakkailta mitä palveluja ja ominaisuuksia he arvostavat ja pitävät tärkeinä majoittuessaan Sokos Hotel Puijonsarvessa. Halusimme myös tietää mikä asiakkaiden mielestä tekee Sokos Hotel Puijonsarvesta elämyksellisen. Lisäksi selvitimme mitä kuuluisi ihanteelliseen Sokos Hotel Puijonsarven palvelupakettiin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palvelua, sen laatua ja markkinointia, sekä tuotteistamista ja elämystä. Työn alkuosassa kerrotaan myös toimeksiantajasta ja sen tarjoamista palveluista.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin survey-tutkimusta, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Lomakkeita jaettiin Sokos Hotel Puijonsarven vastaanotossa heinä-elokuun aikana 80 kappaletta, joista palautui 58. Tutkimus osoitti, että Sokos Hotel Puijonsarven palvelupaketit olivat vastaajien keskuudessa melko tunnettuja mutta silti harva oli käyttänyt mitään paketteja aikaisemmin. Kyselyn perusteella vastaajat olivat kuitenkin kiinnostuneista Sokos Hotel Puijonsarven tarjoamista erilaisista pakettivaihtoehdoista.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat arvostavat laadukkaita peruspalveluja majoituksen yhteydessä kuten esimerkiksi monipuolista aamiaista. Lisäksi vastaajat kokevat hyvän asiakaspalvelun tärkeänä osana Sokos Hotel Puijonsarven tarjoamaa elämyksellistä ja ihanteellista majoituskokonaisuut-ta. Tutkimustulokset osoittavat, että vastaajat ovat kuulleet paketeista mutta eivät välttämättä halua käyttää niitä, koska he kokevat, että pelkkä majoitus riittää. Tulosten perusteella Sokos Hotel Puijonsarven kannattaa panostaa peruspalveluihin kuten asiakaspalveluun, hotellihuoneiden viihtyvyyteen ja ravintolapalveluihin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palvelua, sen laatua ja markkinointia, sekä tuotteistamista ja elämystä. Työn alkuosassa kerrotaan myös toimeksiantajasta ja sen tarjoamista palveluista.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin survey-tutkimusta, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Lomakkeita jaettiin Sokos Hotel Puijonsarven vastaanotossa heinä-elokuun aikana 80 kappaletta, joista palautui 58. Tutkimus osoitti, että Sokos Hotel Puijonsarven palvelupaketit olivat vastaajien keskuudessa melko tunnettuja mutta silti harva oli käyttänyt mitään paketteja aikaisemmin. Kyselyn perusteella vastaajat olivat kuitenkin kiinnostuneista Sokos Hotel Puijonsarven tarjoamista erilaisista pakettivaihtoehdoista.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat arvostavat laadukkaita peruspalveluja majoituksen yhteydessä kuten esimerkiksi monipuolista aamiaista. Lisäksi vastaajat kokevat hyvän asiakaspalvelun tärkeänä osana Sokos Hotel Puijonsarven tarjoamaa elämyksellistä ja ihanteellista majoituskokonaisuut-ta. Tutkimustulokset osoittavat, että vastaajat ovat kuulleet paketeista mutta eivät välttämättä halua käyttää niitä, koska he kokevat, että pelkkä majoitus riittää. Tulosten perusteella Sokos Hotel Puijonsarven kannattaa panostaa peruspalveluihin kuten asiakaspalveluun, hotellihuoneiden viihtyvyyteen ja ravintolapalveluihin.