Oppilaitoksen vetovoimaisuus : Oppimisympäristön kartoitus
Paavola, Janne; Loukusa-Ahola, Anne (2010)
Paavola, Janne
Loukusa-Ahola, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317113
Tiivistelmä
Tarkastelemme kehittämistehtävässämme oppimisympäristön vaikutusta opiskelupaikan valintaan liittyvistä tekijöistä. Lähempänä tarkastelun kohteena on Huittisten ammatti- ja yrittäjäopisto, jonka vetovoimaisuutta ja siihen liittyviä tekijöitä yriteään kehittää oppilasmäärän lisäämiseksi. Kehittämistehtävän tarkoituksena on löytää oikeita keinoja ja palvella työelämän tarpeita.
Tutkimuksen tulosten johtopäätöksinä teimme tulkintoja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat toisen asteen opiskelijoiden opiskelupaikan valintaan. Oppimisympäristö on laaja käsite, johon vaikuttavat mm fyysiset ja tekniset puitteet. Globaali tekninen kehittyminen antaa haasteita myös oppilaitoksille, jotka kamppailevat selviytymisestään kehityksen mukana. Oleellista ympäristölle on, että se muodostaa oppimista tukevan sosiaalisen yhteisön ja että ympäristön käyttö on didaktisesti ja pedagogisesti huolella mietitty. Suotuisat fyysiset, paikalliset ja sosiaaliset olosuhteet auttavat luovuuden ja innovatiivisuuden kehittymisessä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitetään Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston opiskelijoiden verkkokyselyn avulla käsityksiä ja kokemuksia opiskelupaikan valintaan liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena on tarkastella lähemmin miten oppimisympäristö vaikuttaa opiskelupaikan valintaan. Kehittämistehtävämme tarjoaa ratkaisuja, joiden avulla Huittisten ammatti- ja yrittäjäopisto voisi kehittää oppimisympäristöään ja antaa tuleville opiskelijoille varteen otettavan vaihtoehdon opiskelupaikan valinnaksi.
Kehittämistehtävän lopputuloksena on toimenpidesuosituksia, joiden tarkoituksena on antaa keinoja oppilaitoksen kehittämiseksi ja kehittymiseksi.
Tutkimuksen tulosten johtopäätöksinä teimme tulkintoja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat toisen asteen opiskelijoiden opiskelupaikan valintaan. Oppimisympäristö on laaja käsite, johon vaikuttavat mm fyysiset ja tekniset puitteet. Globaali tekninen kehittyminen antaa haasteita myös oppilaitoksille, jotka kamppailevat selviytymisestään kehityksen mukana. Oleellista ympäristölle on, että se muodostaa oppimista tukevan sosiaalisen yhteisön ja että ympäristön käyttö on didaktisesti ja pedagogisesti huolella mietitty. Suotuisat fyysiset, paikalliset ja sosiaaliset olosuhteet auttavat luovuuden ja innovatiivisuuden kehittymisessä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitetään Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston opiskelijoiden verkkokyselyn avulla käsityksiä ja kokemuksia opiskelupaikan valintaan liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena on tarkastella lähemmin miten oppimisympäristö vaikuttaa opiskelupaikan valintaan. Kehittämistehtävämme tarjoaa ratkaisuja, joiden avulla Huittisten ammatti- ja yrittäjäopisto voisi kehittää oppimisympäristöään ja antaa tuleville opiskelijoille varteen otettavan vaihtoehdon opiskelupaikan valinnaksi.
Kehittämistehtävän lopputuloksena on toimenpidesuosituksia, joiden tarkoituksena on antaa keinoja oppilaitoksen kehittämiseksi ja kehittymiseksi.