Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta avoimessa varhaiskasvatuksessa
Pääkkö, Susanna (2010)
Pääkkö, Susanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta avoimessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksellani pyrin saavuttamaan avoimen varhaiskasvatuksen käyttäjien kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota varhaiskasvatuksen ammattilaiset voisivat hyödyntää toimintansa kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ekokulttuurisesta teoriasta, kasvatuskumppanuutta ohjaavista periaatteista sekä avoimen varhaiskasvatuksen määritteystä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella avoin varhaiskasvatus oli pystynyt vastaamaan perheiden erilaisiin tarpeisiin ja onnistunut löytämään sopivan tavan tehdä yhteistyötä. Kasvatuskumppanuus oli muovautunut avoimen varhaiskasvatuksen toimintatapoihin sopivaksi menettämättä kuitenkaan vanhempien mielestä mitään siihen olennaisesti kuuluvaa. Avoimen varhaiskasvatuksen erityispiirteet näkyivät vanhempien mielestä kasvatuskumppanuuden ”keveytenä”. Vanhemmat kuitenkin kokivat, että kasvatuskumppanuus on toteutunut ryhmässä riittävänä.
Avoimen varhaiskasvatuskerhon toiminnan ja työntekijöiden ammatillisuus nousi tutkimuksessa esiin yhtenä kasvatuskumppanuuden toteutumisen ehtona. Toisaalta vanhemmat pohtivat avoimeen varhaiskasvatukseen suunnattuja resursseja, ja sitä minkälaiset valmiudet laadukaan varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden toteuttamiselle annetaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ekokulttuurisesta teoriasta, kasvatuskumppanuutta ohjaavista periaatteista sekä avoimen varhaiskasvatuksen määritteystä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella avoin varhaiskasvatus oli pystynyt vastaamaan perheiden erilaisiin tarpeisiin ja onnistunut löytämään sopivan tavan tehdä yhteistyötä. Kasvatuskumppanuus oli muovautunut avoimen varhaiskasvatuksen toimintatapoihin sopivaksi menettämättä kuitenkaan vanhempien mielestä mitään siihen olennaisesti kuuluvaa. Avoimen varhaiskasvatuksen erityispiirteet näkyivät vanhempien mielestä kasvatuskumppanuuden ”keveytenä”. Vanhemmat kuitenkin kokivat, että kasvatuskumppanuus on toteutunut ryhmässä riittävänä.
Avoimen varhaiskasvatuskerhon toiminnan ja työntekijöiden ammatillisuus nousi tutkimuksessa esiin yhtenä kasvatuskumppanuuden toteutumisen ehtona. Toisaalta vanhemmat pohtivat avoimeen varhaiskasvatukseen suunnattuja resursseja, ja sitä minkälaiset valmiudet laadukaan varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden toteuttamiselle annetaan.