Toiminnanohjausjärjestelmä : sähköistyvät palvelut yrityksen tietojärjestelmässä
Luomala, Sari (2010)
Luomala, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216878
Tiivistelmä
Yritykset vaativat niin itseltään kuin yhteistyökumppaneiltaankin yhä kustannustehokkaampaa toimintaa. Vastatakseen kilpailun asettamiin vaatimuksiin yritysten on jatkuvasti muututtava ja opittava uutta. Yritykset pyrkivät vastaamaan kilpailuun ja optimoimaan tilaus-toimitusketjujaan muun muassa toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Uudet innovaatiot ja tekniikat ovat synnyttäneet uudentyyppisiä yrityksiä jakamaan markkinoita ja internet on helpottanut yritysten yhteistyötä ja yhteydenpitoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toiminnanohjausjärjestelmän käsitettä ja sen perusrakenteita sekä selvittää yritystoimintaan ja toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä sähköisiä palveluja.Opinnäytetyössä käsitellään toiminnanohjausjärjestelmän historiaa ja rakennetta sekä tilaus-toimitusketjua liittyen toiminnanohjausjärjestelmään. Työssä on perehdytty muun muassa riskeihin, jotka liittyvät ERP:n valintaan, käyttöönottoon ja käyttöön.
Verkottuminen avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia toimintaympäristön laajentuessa. Sähköiset palvelut laajentuvat koko ajan ja tulevat yhä tärkeämmiksi yrityksen operatiiviselle toiminnalle. Opinnäytetyössä käsitellään sähköisiä palveluja, jotka liittyvät ERP:in ja yrityksen liiketoimintaan. Lisäksi perehdytään sähköistyviin palveluihin liittyviin riskeihin sekä käydään läpi verkossa käytävän kaupan perusteita ja niihin liittyviä toimintoja..
Nisamest Oy valmistaa ja markkinoi Ventus -toiminnanohjausjärjestelmää. Opinnäytetyössä käsitellään Ventuksen eri osioita ja niihin liittyviä toimintoja.Opinnäytetyöhön liittyvän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nisamest Oy:n kyselyyn osallistuneiden asiakkaiden Ventus – toiminnanohjausjärjestelmän osioiden käytön laajuus sekä ilmenikö käyttöönotossa ongelmia. Osatavoitteena oli pyrkiä selvittämään sähköisten palvelujen käyttö ja / tai mahdollinen suunniteltu käyttöönotto. Kyselytutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen harkinnanvaraista otantaa. Tutkimuksen tulosten perusteella Nisamest Oy:lle tehtiin suositus asiakaspalvelun parantamiseksi.
Toiminnanohjausjärjestelmä on aihealueena laaja, jolloin aiheen rajaaminen vain olennaisiin osiin on hankalaa. Rajanveto sähköisen palvelun ja tuotteen välillä ei ole yksinkertaista. Ohjelmatuotteet ja niihin liittyvät palvelut ovat usein sähköisenä palveluna. Ilman toista ei ole toista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toiminnanohjausjärjestelmän käsitettä ja sen perusrakenteita sekä selvittää yritystoimintaan ja toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä sähköisiä palveluja.Opinnäytetyössä käsitellään toiminnanohjausjärjestelmän historiaa ja rakennetta sekä tilaus-toimitusketjua liittyen toiminnanohjausjärjestelmään. Työssä on perehdytty muun muassa riskeihin, jotka liittyvät ERP:n valintaan, käyttöönottoon ja käyttöön.
Verkottuminen avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia toimintaympäristön laajentuessa. Sähköiset palvelut laajentuvat koko ajan ja tulevat yhä tärkeämmiksi yrityksen operatiiviselle toiminnalle. Opinnäytetyössä käsitellään sähköisiä palveluja, jotka liittyvät ERP:in ja yrityksen liiketoimintaan. Lisäksi perehdytään sähköistyviin palveluihin liittyviin riskeihin sekä käydään läpi verkossa käytävän kaupan perusteita ja niihin liittyviä toimintoja..
Nisamest Oy valmistaa ja markkinoi Ventus -toiminnanohjausjärjestelmää. Opinnäytetyössä käsitellään Ventuksen eri osioita ja niihin liittyviä toimintoja.Opinnäytetyöhön liittyvän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nisamest Oy:n kyselyyn osallistuneiden asiakkaiden Ventus – toiminnanohjausjärjestelmän osioiden käytön laajuus sekä ilmenikö käyttöönotossa ongelmia. Osatavoitteena oli pyrkiä selvittämään sähköisten palvelujen käyttö ja / tai mahdollinen suunniteltu käyttöönotto. Kyselytutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen harkinnanvaraista otantaa. Tutkimuksen tulosten perusteella Nisamest Oy:lle tehtiin suositus asiakaspalvelun parantamiseksi.
Toiminnanohjausjärjestelmä on aihealueena laaja, jolloin aiheen rajaaminen vain olennaisiin osiin on hankalaa. Rajanveto sähköisen palvelun ja tuotteen välillä ei ole yksinkertaista. Ohjelmatuotteet ja niihin liittyvät palvelut ovat usein sähköisenä palveluna. Ilman toista ei ole toista.