Fanituotteiden digitaalinen markkinointi
Lehtonen, Matti (2010)
Lehtonen, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717402
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään markkinoinnin näkökulmasta musiikkialan haasteisiin ja mahdollisuuksiin tehdä kannattavaa liiketoimintaa jatkuvasti muuttuvalla alalla. Tämä työn pääpaino on artistien fanituotteiden
markkinoinnissa ja etenkin digitaalisessa markkinoinnissa, sekä verkkoyhteisöjen merkityksessä nykypäivänä fanituotteiden markkinoinnissa.
Työn tarkastelun kohteena on Backstage Alliance-musiikkiyritys ja Backstage Rock Shop–verkkokauppa. Työssä käydään läpi musiikkialan haasteita, mahdollisuuksia ja uhkia sekä paneudutaan artistien fanituotteiden ympärille
muodostuneeseen liiketoimintaan. Työn teoriaosioissa käydään läpi markkinoinnin perusperiaatteita, mahdollisuuksia ja haasteita.
Musiikkiala on muuttunut viime vuosina huomattavasti muun muassa ihmisten kulutustottumusten muutoksen myötä, sekä musiikin digitalisoitumisen ja laajakaistayhteyksien yleistymisen myötä. Ihmiset ostavat fyysisiä cd-levyjä
nykyään paljon vähemmän kuin aikaisemmin, ja tekniikan kehityksen myötä musiikkialan yritykset joutuvat jatkuvasti miettimään uusia keinoja myydä ja markkinoida musiikkia asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön merkitys on paitsi oma ammatillinen kehitys musiikkialalla, myös antaa kasvu- ja kehitysideoita Backstage Rock Shopverkkokaupalle. Tämä työ on tarkoitettu ensisijaisesti markkinoinnista ja musiikkialasta kiinnostuneille.
markkinoinnissa ja etenkin digitaalisessa markkinoinnissa, sekä verkkoyhteisöjen merkityksessä nykypäivänä fanituotteiden markkinoinnissa.
Työn tarkastelun kohteena on Backstage Alliance-musiikkiyritys ja Backstage Rock Shop–verkkokauppa. Työssä käydään läpi musiikkialan haasteita, mahdollisuuksia ja uhkia sekä paneudutaan artistien fanituotteiden ympärille
muodostuneeseen liiketoimintaan. Työn teoriaosioissa käydään läpi markkinoinnin perusperiaatteita, mahdollisuuksia ja haasteita.
Musiikkiala on muuttunut viime vuosina huomattavasti muun muassa ihmisten kulutustottumusten muutoksen myötä, sekä musiikin digitalisoitumisen ja laajakaistayhteyksien yleistymisen myötä. Ihmiset ostavat fyysisiä cd-levyjä
nykyään paljon vähemmän kuin aikaisemmin, ja tekniikan kehityksen myötä musiikkialan yritykset joutuvat jatkuvasti miettimään uusia keinoja myydä ja markkinoida musiikkia asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön merkitys on paitsi oma ammatillinen kehitys musiikkialalla, myös antaa kasvu- ja kehitysideoita Backstage Rock Shopverkkokaupalle. Tämä työ on tarkoitettu ensisijaisesti markkinoinnista ja musiikkialasta kiinnostuneille.