Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Oppisopimuskoulutuksen ja koulutusprojektitoiminnan kehittäminen
Mänttäri, Maarit (2008)
Mänttäri, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901041011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901041011
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämisprojekti Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksen oman oppisopimuskoulutuksen käynnistämiseen ja koulutusprojektitoiminnan kehittämiseen liittyen. Tarkoituksena oli selvittää, miten oppisopimuskoulutusta voidaan toteuttaa projektitoiminta-na siten, että eri koulutuksen osapuolet ovat toimintaan mahdollisimman tyytyväisiä. Tavoit-teena oli kehittää olemassa olevaa koulutusprojektitoimintaa siten, että se palvelee tärkeim-pien sidosryhmien tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Päätavoitteena on kehittää oppi-sopimuskoulutukselle toimintamalli.
Teoriaosuus käsitteli tietojohtamista projektitoiminnan ja tiimitoiminnan näkökulmista. Teo-riaosuudessa käsiteltiin myös oppisopimustoiminnan kannalta liittyviä keskeisiä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin oppilaitoksen oppisopimusryhmiä opettaville opettajille ja oppisopi-muksella opiskeleville opiskelijoille sekä Opetushallinnon asiantuntijoille. Tutkielma on em-piirinen tutkimus, jossa tehtiin havaintoja ja yhdistettiin eri tutkimusmenetelmiä. Tässä triangulaatiotutkimuksessa tutkimuskohdetta tutkittiin erilaisilla aineistonhankinta – ja tutki-musmenetelmillä. Opiskelijoille toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kirjekyselynä ja opetta-jille internetkyselynä. Opetushallinnon asiantuntijoilta hankittiin tietoa kvalitatiivisella me-nettelylle tekemällä heille teemahaastattelu.
Tutkimustulosten avulla selvitettiin niitä keinoja, joita oma oppisopimuskoulutus edellyttää. Tietojen avulla luotiin työvälineitä sekä erilaisia menetelmiä, joilla oppisopimuskoulutusta voidaan toteuttaa ja joita edellytetään silloin kun oppilaitos toimii oppisopimuskoulutuksen järjestäjänä. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, mitä heikkouksia oppilaitoksen nykyisessä projekti- ja tiimitoiminnassa on. Tulosten avulla luotiin ja tässä kehittämisprojektissa esite-tään uusia toimintamalleja sekä työvälineitä ja menetelmiä, joiden avulla voidaan oppilaitok-sen opettajien toimintaa kehittää ja samalla vastata opiskelijoiden tarpeisiin mahdollisimman tehokkaasti.
Teoriaosuus käsitteli tietojohtamista projektitoiminnan ja tiimitoiminnan näkökulmista. Teo-riaosuudessa käsiteltiin myös oppisopimustoiminnan kannalta liittyviä keskeisiä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin oppilaitoksen oppisopimusryhmiä opettaville opettajille ja oppisopi-muksella opiskeleville opiskelijoille sekä Opetushallinnon asiantuntijoille. Tutkielma on em-piirinen tutkimus, jossa tehtiin havaintoja ja yhdistettiin eri tutkimusmenetelmiä. Tässä triangulaatiotutkimuksessa tutkimuskohdetta tutkittiin erilaisilla aineistonhankinta – ja tutki-musmenetelmillä. Opiskelijoille toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kirjekyselynä ja opetta-jille internetkyselynä. Opetushallinnon asiantuntijoilta hankittiin tietoa kvalitatiivisella me-nettelylle tekemällä heille teemahaastattelu.
Tutkimustulosten avulla selvitettiin niitä keinoja, joita oma oppisopimuskoulutus edellyttää. Tietojen avulla luotiin työvälineitä sekä erilaisia menetelmiä, joilla oppisopimuskoulutusta voidaan toteuttaa ja joita edellytetään silloin kun oppilaitos toimii oppisopimuskoulutuksen järjestäjänä. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, mitä heikkouksia oppilaitoksen nykyisessä projekti- ja tiimitoiminnassa on. Tulosten avulla luotiin ja tässä kehittämisprojektissa esite-tään uusia toimintamalleja sekä työvälineitä ja menetelmiä, joiden avulla voidaan oppilaitok-sen opettajien toimintaa kehittää ja samalla vastata opiskelijoiden tarpeisiin mahdollisimman tehokkaasti.